خرید چیلر

Buy a chiller

هدف ما در این مقاله جهت مشاوره خرید چیلر ارائه با اهمیت‌ترین توصیه‌های فنی، بازاری و یا مهندسی درباره اقسام چیلرهای جذبی و تراکمی هوا خنک و یا آب خنک به شکل 4 موضوع مهم در این صنعت است. یک مشاوره خرید چیلر خوب، مشاوره‌ای است که تمام توضیحات ممکن با روشی ساده به مشتری داده شود تا مشتری بتواند با دید باز انتخاب کند. بنابراین توصیه ما این است که قبل از خرید این موارد مهم را بدانید.

جهت مشاوره و خرید با شماره‌های زیر تماس بگیرید:
0919091189102122581821

۴ موضوع مهم جهت مشاوره خرید چیلر

  1. چه نوع چیلری برای خرید چیلر مناسب هست؟

    در پاسخ به این سوال بایستی گفت که ما قبلا یک مقاله درباره چیلرها تهیه کرده‌ایم که در آن به چیلر چیست، انواع و تفاوت انواع آن، اصول کار و کاربرد آن پرداخته‌ایم که می‌توانید در مقاله چیلر آن را مطالعه کنید.

    به طور خلاصه، برای درک کلی‌تر، به جداول زیر نگاهی بیندازید.

    انواع چیلر تراکمی
    انواع چیلر جذبی

    همان‌گونه که می‌بینید در بازار، تمامی چیلرها در یکی از دو دسته فوق هستند که یا از نوع تراکمی (با کمپرسور) و یا جذبی (با ژنراتور گرمایی) می‌باشند. کمپرسورها با برق کار می‌کنند و ژنراتورها با انرژی گرمایی ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی یا اتلاف انرژی گرمایی کار می‌کنند.

    • نوع جذبی را جهت خرید چیلر انتخاب کنیم یا چیلر تراکمی؟

    جواب به این سوال تا حدی علمی و فنی می‌باشد و وابسته به در دسترس بودن انرژی گرما یا الکتریسته است. دوم اینکه چه چیزی برای چیلر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مهمترین توصیه برای خرید چیلر این است که در بیش از 80 درصد موارد انتخاب پایانی چیلر تراکمی است. دلیل آن این است که معمولاً برق در همه جا فراوان است و نوع تراکمی هزینه کمتری دارد و ارزانتر است. علاوه بر راندمان بالاتر، جای کمتری هم اشغال می‌کند.
    بنابراین سوال این است که چه زمانی باید از چیلر جذبی استفاده کرد. اول، جایی که برق سه فاز در دسترس نیست و باید از چیلر جذبی شعله مستقیم برای راه اندازی دستگاه با احتراق مستقیم گاز یا سوخت مایع در ژنراتور آن استفاده کنیم، و دوم، جایی که انرژی حرارتی یا مثلا آب گرم حاصل از فرآیند صنعتی یا حرارت کوره و غیره در حال اتلاف لست و می‌توانیم یک چیلر جذبی را در آنجا نصب کنیم و از آن گرما به عنوان شعله به صورت غیرمستقیم برای شروع چرخه استفاده کنیم. با انجام آن به نحوی، انرژی مورد نیاز و مصرف شده رایگان خواهد بود که به شدت استفاده از آن را توجیه خواهد کرد.

    از این موضوع به بعد جهت مشاوره خرید چیلر در نظر می‌گیریم که جهت پروژه مد نظر، یک چیلر تراکمی انتخاب شده است.

    بیشتر بدانید

  2. طبق احتیاج ما خرید چیلر تراکمی بایستی از چه نوع باشد؟

    طبق نمودار موضوع 1، چیلرهای تراکمی دارای دو شاخه اصلی هستند که یکی بر اساس نوع کندانسور و دیگری بر اساس نوع کمپرسور است. انتخاب کمپرسور یک کار مهندسی می‌باشد و بر اساس پارامترهای متعددی است که در هنگام طراحی به آن توجه می‌شود، اما به طور کلی امروزه در بیش از 90 درصد موارد از کمپرسورهای اسکرال یا اسکرو استفاده می‌شود که هر دو از کارایی بالایی برخوردار هستند. به این جهت که صدا و سایش کمتری دارند. به عنوان مشاوره خرید چیلر، مهم‌ترین نکته انتخاب کندانسور آب خنک یا هوا خنک است که وابسته به این است که چیلر در کجا و در چه شرایط و آب و هوایی نصب شود. دوم اینکه آیا آب هست یا نه و سوم اینکه قیمت نهایی و کارایی چقدر مهم است.

    همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در چیلر تراکمی هوا خنک، فن‌هایی در بالای چیلر تعبیه شده است. این کار باعث کاهش دمای کندانسور می‌شود (کندانسور بخشی از چیلر است که مبرد گرمای خود را دفع می‌کند). گرم کردن محیط بیرون به عهده فن است و آب این کار را نمی‌کند، اما در سمت راست تصویر زیر می‌بینید که کندانسور از نوع پوسته و لوله‌ای است. آب از طریق گردش در اطراف لوله‌های حاوی خنک کننده گرمای مبرد را می‌گیرد و دمای آب بالا می‌رود، بنابراین یک برج خنک کننده لازم است تا آب گرمای خود را به بیرون دفع کند. به علت اینکه در هنگام حرارت بخشی از آب به هوا وارد می‌شود و موجب می‌شود که در چیلر آب خنک مصرف آب داشته باشیم.

    نوع کندانسور چیلر تراکمی

    از آن‌جایی که برج خنک کننده با تبخیر گرمای آب را می‌گیرد، باید فقط در شهرهایی با رطوبت هوای پایین در آن شهر نصب شود، در غیر این صورت راندمان خنک کننده پایینی دارد، بنابراین برج‌های خنک کننده در شهرهای ساحلی مناسب نیستند. نکته مهم دیگر این است که چیلرهای جذبی باید با برج‌های خنک کننده نیز کار کنند و کندانسور آن‌ها هوا خنک نمی‌شود. ما به عنوان مشاور خرید چیلر، نوع هوا خنک را در اکثر پروژه‌ها به دلیل مزایایی که ارائه می‌دهد، توصیه می‌کنیم.

  3. جهت خرید چیلر ظرفیت دستگاه انتخابی چقدر باید باشد؟

    از دیگر موضوعات مهم در مشاوره قبل از خرید چیلر این است که ظرفیت مورد نیاز برای پروژه شما به درستی تخمین زده شود.

     ولی درکل می‌توان گفت که ابتدا بایستی نوع کاربری مشخص شود که از نوع چیلر صنعتی و یا تهویه باشد. سپس با شیوه‌ها و فرمول‌هایی این ظرفیت حساب شود. با اهمیت‌ترین عامل جهت تعیین تخمین میزان ظرفیت مورد نیاز برای کاربری تهویه مطبوع (به عنوان دستگاه سرمایشی) مساحت محوطه مورد نیاز، ارتفاع سقف و نوع شهری است که چیلر تراکمی و یا جذبی در آن‌ محل بایستی تعبیه شود. طوری که با قرار دادن پارامترهای ذکر شده در فرمول می‌توان ظرفیت اولیه را ارزیابی کرد.

    اگر می‌خواهید ظرفیت اولیه حدودی برای پروژه خودتان را ارزیابی کنید. با مهندسان مشاور خرید چیلر در بادبان تهویه پارسیان تماس بگیرید تا ضمن محاسبه ظرفیت چیلر با سرعت و دقت برای پروژه شما، قیمت دستگاه چیلر مورد احتیاج را نیز خدمت شما اعلام کنند.

    مقاله تهاتر چیلر را مطالعه کنید.
    بیشتر بدانید

  4. چه عامل‌هایی در تعیین قیمت و خرید چیلر نقش دارند؟

همان گونه که قبلا اشاره کردیم قیمت چیلرهای جذبی بالاتر از چیلرهای تراکمی است. به جز تن‌های بزرگ (بیش از 400 تن تبرید) که قیمت آنها مشابه است، مبحث ما روی چیلرهای تراکمی است که کاربرد بسیار گسترده‌تری دارند. به عنوان سازنده و مشاور خرید چیلر در واحدهای برودتی تراکمی به اطلاع شما عزیزان می‌رساند که عناصر زیر در تعیین قیمت تمام شده و قیمت ساخت انواع چیلرهای تراکمی نقش دارند.

  1. اینکه چه نوع و مارک کمپرسورهایی بر روی دستگاه مونتاژ می‌شود. از نوع اسکرال می‌توان برندهای کوپلند و دانفوس و از نوع اسکرو بیتزر و هانبل را نام برد.

  2. شیر انبساط دستگاه چه نوعی باشد، الکترونیکی باشد و یا ترموستاتیک. از برترین برندهای موجود بازار در ایران، نوع الکترونیکی CAREL ایتالیا می‌باشد که قیمت بالاتری در مقایسه با نوع ترموستاتیک دانفوس دارد.

  3. قطعات برقی دستگاه چه برندی هستند که از جمله بهترین آن‌ها اشنایدر الکتریک فرانسه را می‌توان نام برد.

  4. صرف‌نظر از اینکه دستگاه دارای کنترلر PLC است یا خیر و کنترلر آن چه مارکی است. در این میان نوع CAREL ایتالیا جزو بهترین کنترلرها می‌باشد.

اصولاً چیلر تراکمی یا با کندانسور چیلر آب خنک و یا هوا خنک ایجاد می‌شود. همان‌طور که قبلاً گفتیم فاکتورهای متعددی در تعیین نوع آن وظیفه دارد و بایستی بر پایه پروژه مورد نظر طراحی شود. اما با توجه به اینکه هزینه ساخت کندانسور هوا خنک با کویل مسی بیشتر و دارا بودن فن در مقایسه با کندانسورهای آب خنک که در سیستم خود مس کمتری مصرف می‌کنند بیشتر است. باید همچنین توجه داشت که در چیلر آب خنک از برج خنک کننده نیز استفاده می‌شود که هزینه آن به فاکتور اضافه می‌شود. در نهایت همان قیمت را خواهند داشت در حالی که قیمت چیلر هوا خنک در برخی موارد کمی بیشتر می‌شود. نکته دیگر در مورد برند فن‌های به کار رفته در نوع هوا خنک است. برند آلمانی EBM در مقایسه با دیگر محصولات از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردار است.

بحث قیمت چیلر از میان 4 موضوع مهم جلوه بیشتری دارد. بنابراین ما تلاش کردیم مهم‌ترین موارد مربوط به آن را بیان کنیم، به همین علت در مقاله‌ای جدا توضیح کاملی در مورد مکانیزم قیمت و پارامترهای مربوط به آن ارائه کردیم. قیمت چیلر را در این مقاله بخوانید.

به عنوان نمونه در تصویر زیر یک چیلر 120 تنی هوا خنک ساخت کارخانه شرکت ما را مشاهده می‌کنید که از قطعات الکتریکی یونیت‌های خنک کننده اشنایدر، دانفوس، ماشین های اورجینال کپلند، اپراتور و سری کارل ایتالیایی استفاده می‌کند.

عوامل در قیمت انواع چیلر

جهت بدست آوردن اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد خرید انواع چیلر تراکمی می‌توانید با کارشناسان ما با شماره‌های 0919091189102122581821 در تماس باشید.
بیشتر بدانید

نتیجه گیری

در کل دقت به موضوع مشاوره در موقع خرید چیلر خیلی امری مهم و تعیین کننده می‌باشد. در موقع انتخاب و خرید چیلر می‌بایست مشخصات و محدودیت‌های پروژه مورد نظر خود را در نظر داشت. همچنین مشخصات فنی دستگاه چیلر را مورد بررسی دقیق قرار داد.

توجه به نوع انرژی مصرفی چیلر، اقلیم محل نصب، فضای تعیین شده برای نصب، ضریب عملکرد، هزینه اولیه و همچنین هزینه نگهداری و تعمیرات از با اهمیت‌ترین مواردی هستند که موقع بررسی باید به آن‌ها دقت کرد. دریافت مشاوره از متخصصین فروش بادبان تهویه پارسیان در انتخاب چیلر می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش هزینه‌ها و افزایش طول عمر دستگاه داشته باشد.

سوالات متداول درباره خرید چیلر

آیا خرید چیلر جذبی برای مصارف صنعتی مناسب است؟

به دلیل استهلاک و هزینه‌های بالای نگهداری و تعمیرات و همچنین وجود برج‌های خنک کننده و بحث سختی گیری، بهتر است از چیلرهای جذبی در مصارف صنعتی استفاده نشود.

آیا چیلر های سانتریفیوژ در ایران هنوز در حال تولید هستند؟

خیر، چیلرهای سانتریفیوژ فقط در آمریکا و چند شرکت آلمانی، فرانسوی و مکزیکی تحت لیسانس شرکت های آمریکایی تولید و مونتاژ می‌شوند.

0%

امتیاز کاربران: 4.53 ( 9 رای)

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام، آیا خرید چیلر برای برای ساختمان های 4 واحدی صرفه مالی و اقتصادی دارد ؟

    1. سلام
      خیر ، برای پروژه های 4 واحدی خیلی اقتصادی نیست و بیشتر از مینی چیلر یا داکت اسپلیت استفاده می شود.
      به طور کلی کسی از چیلر استفاده میکنه که از مزایاش بتونه استفاده کنه و در پروژه های بزرگتر استفاده از چیلر به صرفه تر هست که یک تعمیر نگه دار هم داشته باشد تا بتواند چیلر را اورهال کند و مجدد از آن استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید