چیلر آب خنک

Cool water chiller

چیلر آب خنک یکی از رایج‌ترین وسایل خنک کننده است که در انواع کاربردهای تجاری ، مسکونی، صنعتی و اداری به کار می‌رود. تفاوت این چیلر با چیلر هوا خنک در فرآیند خنک‌سازی کندانسور چیلر می‌باشد. چیلرهای آب خنک جهت خنک سازی نیاز به برج خنک کننده دارند.

جهت مشاوره و خرید با شماره‌های زیر تماس بگیرید:
0919091189102122581821

چیلر آب خنک چیست؟

چیلرهای آب خنک از نوع چیلر تراکمی می‌باشند که با کمپرسورهای تراکمی کار می‌کنند. فرآیند حذف گرما از کندانسور آن‌ها نیز با کمک آب سرد تولید شده در برج خنک کننده صورت می‌گیرد.

این فکر غلط بین بعضی افراد است که چیلر آب خنک ، آب را و چیلر هوا خنک، هوا را خنک می‌کند. چنین نظری کاملاً غلط می‌باشد و هر دو یک عملکرد مشابه دارند. به این ترتیب که در اواپراتور، سیالی که معمولاً آب هست خنک می‌شود. آب سرد شده به فن کویل‌ها یا هواسازها و یا هر قسمتی که نیاز به خنک کنندگی داشته باشند، پمپ و ارسال می‌شود.

انواع چیلر آب خنک: چیلر آب خنک مدیا ، چیلر آب خنک هایر ، چیلر آب خنک اسکرو گیپسون
بیشتر بدانید

چیلر آب خنک چیست؟

مقاله تهاتر چیلر را مطالعه کنید.
بیشتر بدانید

چیلر آب خنک چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که در شکل زیر می‌بینید. تمام قطعه‌های چیلر آب خنک (کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط، مبرد و لوله‌های آن، برج خنک کننده و پمپ) با هم چرخه‌ای را می‌سازند که مقصد اصلی آن خنک‌سازی آب است، بنابراین مبرد موجود در اواپراتور که نوعی مبدل حرارتی است، گرمای آب را جذب کرده و سپس به مبدل آب دیگری به نام کندانسور منتقل می‌کند. آب گرم شده برای خنک شدن به برج خنک کننده فرستاده می‌شود تا اینکه بعد از خنک شدن به کندانسور برگردد. بنابراین چیلر آب خنک دارای 2 مدار آب است که یکی مدار آب خنک کننده و دیگری مدار آب برج خنک کننده است.

کارکرد چیلر آب خنک

با توجه به نمودار بالا، آب توسط اواپراتور چیلر، خنک شده و توسط پمپ به هواساز یا فن کویل یا هر نوع لوازم مصرفی دیگر پمپ می‌شود. بعد از گردش در بخش مصرف کننده، به چیلر آب خنک برمی‌گردد. بنابراین چیلرهای آبی هم مصرف آب و هم برق دارند.

اجزاء چیلر آب خنک وظایف
کمپرسور بالا بردن دما و فشار بخار مبرد و فشرده کردن آن
کندانسور کم کردن دمای گاز فوق گرم و تغییر وضعیت آن به مایع فوق گرم
شیر انبساط کم کردن فشار و دمای مبرد و تغییر دادن آن به گاز و مایع خنک
اواپراتور آب اطراف اواپراتور را با مبرد سرد و خنک می‌کند.
برج خنک کننده خنک ساختن کندانسور و کم کردن دمای آن
پمپ  هدایت آب از اواپراتور به خروجی‌های سیستم تهویه در واحدها و همچنین منتقل کردن آب از کندانسور به سمت برج خنک کننده

چیلر آب خنک برای ایجاد خنکی و سرما انرژی الکتریکی را بکار می‌گیرد. اما چیلر جذبی جهت تولید سرما از انرژی حرارتی استفاده می‌کند. بیشتر بدانید

محل نصب چیلر آب خنک

نصب چیلر آب خنک

محل قرارگیری چیلر آب خنک در ساختمان با دقت به نوع و شرایط ساخت آن مشخص می‌شود. همچنین محل قرارگیری چیلر آب خنک انعطاف پذیر است. زیرا کندانسور برای خنک کردن آن نیازی به جریان هوا ندارد و نیازی به قرار دادن آن در مکان خاصی نیست. عموماً این تجهیزات در فضای بسته و در موتورخانه ساختمان به دور از تغییرات جوی مانند نور مستقیم خورشید، باران و برف نصب می‌شوند. به این ترتیب سلامت دستگاه برای مدت طولانی محافظت می‌شود.

برج خنک کننده دستگاه معمولا بر روی پشت بام ها نیز نصب می‌شوند و فاصله از خطوط برق فشار قوی یکی از عوامل مهم برای قرارگیری آن محسوب می‌شود. در جایی که چیلر آب خنک نصب می‌شود، زیرساخت‌هایی برای حفظ سلامت واحد و ساختمان ایجاد می‌شود؛ بنابراین این کار بایستی زیر نظر افراد متخصص انجام شود.

تفاوت چیلر آب خنک و هوا خنک

    1. مقایسه چیلر اسکرال یا اسکرو آب خنک با چیلر هوا خنک اسکرل یا اسکرو در روش خنک سازی کندانسور دستگاه می‌باشد. یک چیلر آبی این کار را با کمک یک برج خنک کننده و یک پمپ اجرا می‌کند اما یک چیلر هوایی این کار را با کمک فن‌های خنک کننده انجام می‌دهد.
    2. نوع کندانسور چیلر آبی معمولاً مبدل حرارتی پوسته و لوله است، اما نوع هوایی از نوع لوله های پره‌دار و شبیه رادیاتور می‌باشد.
    3. تفاوت دیگر مصرف آب این دو دستگاه است و لازم به ذکر است که چیلر آب خنک دارای هزینه مصرف آب مازاد به دلیل وجود برج خنک کننده است. این در حالی است که چیلرهای هوا خنک از آب استفاده نمی‌کنند.
    4. با اینکه برج های خنک کننده چیلر آب خنک هزینه‌های نگهداری و تعمیراتی را خواهند داشت که در نوع هوا خنک وجود ندارد. با این حال، چیلرهای هوا خنک شرایط نگهداری خاص خود را دارند و ارزان نیستند.
    5. در مقایسه چیلر هوا خنک اسکرو یا اسکرال با چیلر آبی باید توجه داشت، راندمان بالای چیلر آب خنک به دلیل استفاده از برج‌های خنک کننده است. زیرا این سازه بهتر از فن کار خواهد کرد و به دلیل استفاده نکردن از فن در این نوع چیلر، هزینه برق ندارد. اما از طرفی چیلرهای آبی گزینه مناسبی برای مناطقی با رطوبت بالا نیستند و کارایی ندارند.

تفاوت چیلر آب خنک و هوا خنک

تنها تفاوت چیلر آب خنک از نظر عملکرد در مقایسه چیلر هوا خنک و تبخیری در نوع کندانسور است. چیلرهای آب خنک از یک کندانسور آب به عنوان وسیله‌ای برای تراکم در چرخه تبرید استفاده می‌کنند.
نکته مهم

مزایای چیلر آب خنک

  • عملکرد بالا:

    برج خنک کننده بهترین عملکرد را در خنک سازی کندانسور در مقایسه با چیلر هوا خنک و استفاده از فن و جریان هوا نشان می‌دهد و در نتیجه سرمایش اقتصادی‌تر است.

  • طول عمر بیشتر:

    چیلرهای آبی بیشتر از چیلرهای هوایی عمر می‌کنند. یکی از دلایل اصلی، محل نصب چیلر آب خنک است که در محیطی بسته مانند موتورخانه و دور از باد و باران و آفتاب قرار می‌گیرد. از طرفی فشار وارد شده به کمپرسور این دستگاه کمتر از فشار هوا است.

  • کاهش مصرف برق:

    از آن‌جایی که کندانسور چیلر آب خنک از سیستم خنک کننده آب استفاده می‌کند و نیازی به فن خنک کننده ندارد، می توان انتظار داشت که چیلرهای آب خنک نسبت به چیلرهای هوا خنک برق کمتری مصرف کنند.

  • صدای کمتر:

    فن‌های چیلر هوایی سر و صدای بیشتری در مقایسه به نوع آبی دارد. بنابراین چیلر آب خنک با کمترین صدا کار می‌کند و از این نظر گزینه مناسبی برای کاربرانی است که به صدا حساس هستند.

  • ظرفیت بالا:

    چیلرهای آبی در ظرفیت‌های بالایی ساخته می‌شوند و این دستگاه ها در انواع پروژه‌های عظیم که نیاز به چیلر دارند کاربرد فراوانی دارند. عملکرد برتر این دستگاه‌ها در انتخاب تاثیر بسزایی دارد.

معایب چیلر آب خنک

  • ناسازگار با آب و هوای معتدل: برج خنک کننده نمی‌تواند در آب و هوای با رطوبت بالا به درستی عمل کند. بنابراین دستگاه‌های چیلر آب خنک در هوای مرطوب کارایی کمتری دارند.
  • هزینه اضافی مصرف آب: برج خنک کننده چیلر آبی به دلیل مصرف آب، هزینه‌های اضافی را متحمل می‌شود. این عملکرد باعث جلوگیری استفاده از چیلر آب خنک در مناطقی که منابع آب محدود است و یا هزینه‌های مصرف آب زیاد است، می‌شود.
  • هزینه نگه‌داری و تعمیر بالا: با توجه به نگهداری و تعمیر برج خنک کننده و قطعات آن، هزینه چیلر آبی بیشتر از نوع هوایی می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره چیلر آب خنک می‌توانید با کارشناسان مجرب بادبان تهویه پارسیان با شماره‌های 0919091189102122581821 تماس بگیرید.
بیشتر بدانید

نتیجه گیری

همانطور که اشاره شد چیلر آب خنک با به کارگیری از سیکل تبرید تراکمی محیط را خنک می‌کند. قیمت چیلر آبی به سازنده، نوع کمپرسور، ظرفیت، کیفیت و … بستگی دارد. پشتیبانی از مشتریان و خدمات پس از فروش مزیت دیگری است که می‌توانید با خرید چیلر آبی از بادبان تهویه پارسیان به دست آورید.

سوالات متداول درباره چیلر آب خنک

چه آب و هوایی برای کولر آبی مناسب است؟

چیلر آب خنک برای انواع آب و هوا به غیر از مناطقی با رطوبت نسبی بالا قابل استفاده است، در نتیجه در شهرهای شمالی و جنوبی کشور نمی‌توان از آن استفاده کرد.

صدا و لرزش چیلر آب خنک چه اندازه می‌باشد؟

چیلرهای آب خنک کوچک و بدون فن هستند، بنابراین سطح سر و صدا و لرزش آن‌ها خیلی پایین است. صدا و لرزش این نوع چیلرها به نوع کمپرسور مورد استفاده در ساخت آن بستگی دارد.

چقدر فضا برای نصب چیلر آب خنک نیاز است؟

در چیلرهای آب خنک به دلیل اینکه ظرفیت خنک کنندگی آب زیاد است، کندانسور کوچکتری به کار می‌رود و در مقایسه با چیلرهای هوا خنک فضای کمتری را می‌گیرند. البته باید به خاطر داشت که چیلرهای آب خنک نیاز به برج خنک کننده دارند و بایستی به فضای آن نیز توجه کرد.

عمر مفید چیلر آب خنک چند سال است؟

عموما نمی‌توان عمر دقیقی برای چیلرهای آب خنک پیش بینی کرد، اما مطابق زمان اعلام شده از موسسه‌های معتبر در حیطه تهویه مطبوع، عمر مفید برای کمپرسور که مهم‌ترین قسمت چیلر آبی است در حدود 20 سال می‌باشد. البته از آنجایی که این چیلر می‌تواند در دما و فشار پایین‌تری کار کند؛ بنابراین عمرمفید آن بیشتر است. از طرفی به دلیل گرد و غبار بودن هوا در بسیاری از شهرهای ایران، رسوب بیشتری وارد برج خنک کننده می‌شود که وارد کندانسور چیلر آبی می‌شود و می تواند عمر آن را کاهش دهد.

0%

امتیاز کاربران: 4.59 ( 11 رای)

2 دیدگاه

  1. سلام، آیا شرکت بادبان تهویه پارسیان فروش چیلر آب خنک را در تمامی شهرهای ایران مانند تهران، اصفهان ، شیراز ، کرج، شمیران ، مشهد و … انجام می دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید