چیلر هوا خنک (چیلر هوایی)

air cooled chiller

در این مقاله به معرفی کامل چیلر هوا خنک می‌پردازیم. اجزای اصلی و خصوصیات انواع کمپرسورهای به کار رفته را توضیح می‌دهیم. همچنین ساختار و مشخصات فنی و مزایای انواع 2 و 4 مدار و تاثیر آن بر قیمت چیلر هوا خنک را توضیح خواهیم داد.

جهت مشاوره و خرید با شماره‌های زیر تماس بگیرید:
0919091189102122581821

عملکرد چیلر هوا خنکچیلر هوا خنک چگونه کار می‌کند؟

چیلرهای هوا خنک در کل در دو دسته چیلر هوایی یا هوا خنک و چیلر آبی یا آب خنک قرار می‌گیرند که اصول کار و قطعات آن خیلی مشابه هم هستند. با این تفاوت که در چیلر هوا خنک کندانسور به شکل هوا خنک کار می‌کند. به این ترتیب که فن‌هایی که در بالای چیلر تعبیه است، کندانسور را مانند شکل، با خارج کردن هوا از روی لوله‌های کندانسور خنک می‌کند.

همان‌طور که در تصویر زیر می‌توان دید، مایع خنک کننده به طور دائم مابین این قسمت‌ها گردش می‌کند و در اواپراتور گرما از آب گرفته و دمای آب کاهش پیدا می‌کند. پس از آن با مکش کمپرسور، وارد شده و تحت فشار زیاد، گرم و پرفشار می‌شود. حال این مبرد داغ بایستی بتواند گرمای اضافی تولید شده در کندانسور را از دست بدهد. در کندانسور توسط فن این گرمای اضافی خارج و از بین می‌رود که به آن چیلر هوا خنک یا هوایی می‌گوییم و یا آن را به بیرون با آب خارج می‌کند که به آن چیلر آبی می‌گوییم.

کارکرد چیلر تراکمی آب خنک

کارکرد چیلر تراکمی آب خنک

چیلر هوا خنک با آب خنک چه تفاوتی دارد؟

در چیلر آب خنک بر خلاف چیلر هوا خنک ، کندانسور توسط آب خنک می‌شود و همین آب بعد از خروج گرمای کندانسور، توسط پمپ به برج خنک کننده هدایت می‌گردد تا در برج خنک کننده دوباره خنک شود. همان‌گونه که در شکل زیر می‌بینید، اواپراتور همانند شکل بالا وظیفه‌اش سرمایش آب است، اما کندانسور به جای فن در چیلر هوا خنک توسط آب حرارت مبرد را می‌گیرد. بعد آن آب به برج خنک کننده پمپ می‌کند تا حرارت گرفته را به هوای بیرون خارج کند و مجدد به کندانسور بر می‌گردد.

به این ترتیب همیشه حرارت مازاد مبرد در کندانسور گرفته و خارج می‌شود. با از دست رفتن حرارت آب به شکل تبخیری در برج خنک کننده، مقداری از آب تبخیر شده و بایستی به مدار آن آب تازه وارد شود، به این ترتیب این نوع از چیلرها مصرف آب نیز دارند.

چیلر هوا خنک با آب خنک چه تفاوتی دارد؟

کاربرد چیلر هوا خنک چیست؟

چیلر هوایی از مناسب‌ترین دستگاه‌ها برای خنک‌سازی هوای ساختمان‌های مسکونی، مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، ادارات، اماکن صنعتی، آموزشی و ورزشی، تجهیزات، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی می‌باشد. علی الخصوص در منطقه‌هایی که مشکل تهیه آب و هزینه‌های بالا را دارند، چرا که همان‌طور که در مطالب فوق گفته شد، چیلر هوا خنک برعکس چیلر آبی از آب استفاده نمی‌کند.

مقاله تهاتر چیلر را مطالعه کنید.
بیشتر بدانید

شرح وظایف چیلر هوا خنک

شرح وظایف چیلر هوا خنک

عملکرد چیلر هوایی و انواع دیگر آن خنک کردن آب در مدار بسته و پمپاژ آن با پمپ به فن کویل‌ها، هواسازها و یا تجهیزات صنعتی (برای سرمایش) است.

آب سرد بین فن کویل و هواساز (یا مدار تجهیزات صنعتی) جریان دارد و از طریق هوای اطراف لوله ها (کویل) دمای هوا را پایین آورده و در ساختمان پخش می‌کند.

طراحی چیلر هوایی چه به شکل تک مداری و چه 2 یا 4 مداری باشد، در نهایت از لحاظ عملکرد تفاوتی ندارد و همه آن‌ها فقط وظیفه خنک سازی آب را دارند. همان‌طور که در شکل بالا نشان داده شده است خروجی دستگاه همان آب سرد است.

اجزای چیلر هوایی (چیلر هوا خنک)

از مهم ترین اجزای این دستگاه می توان به کمپرسور و موتور الکتریکی (قلب دستگاه و شروع چرخه کاری آن)، کندانسور (مبدل حرارتی از نوع هوا خنک)، اکسپنشن ولو یا شیر انبساط ، اواپراتور (مبدل که داخل آن دمای آب به وسیله مبرد کم می‌شود) و سایر اجزای آن مانند شیرهای تنظیم کننده، شیرهای کنترل، شیشه کف، فیلتر خشک کن یا درایر ، شیرهای فشار قوی و کم و غیره اشاره کرد.

انواع چیلر هوا خنک بر اساس نوع کمپرسور (اسکرال یا اسکرو و …)، موقعیت و تعداد فن‌های کندانسور، چه مجهز به شیر انبساط الکترونیکی، نوع اواپراتور چیلر و چه فاقد یا دارای PLC و غیره باشند، تقسیم‌بندی می‌شوند.
بیشتر بدانید

اجزای چیلر تراکمی هوا خنک
مهمترین قطعه در چیلرهای هوا خنک کمپرسور و موتور الکتریکی آن است که بایستی با دقت به کاربرد آن به نحو درستی انتخاب شود.

چیلر هوا خنک ۴ مداره یا ۲ مداره چیست؟

در کاربردهایی که اغلب چیلر بایستی با ظرفیت کمتر کار کند، بهتر است به شکل 2 یا 4 مداره طراحی و ساخته شود. بیایید فرض کنیم که یک برنامه خاص به 120 تن سرما نیاز دارد. در این صورت اگر دستگاه تک مدار باشد، تمام تجهیزات دستگاه باید همیشه کار کنند (حتی اگر گاهی نیاز به  20 درصد خنک کننده باشد) و این امر معایب زیادی از جمله افزایش مصرف انرژی و همچنین کاهش انرژی مفید عمر دستگاه را به همراه دارد.

برای جلوگیری از این عیوب می توان دستگاه را با 2 یا 4 مدار طراحی و ساخت. یعنی مثلا در حالت 2 مداره کل دستگاه به دو مدار کاملا مجزا 60 تنی مبرد تقسیم می‌شود و در ساعات شبانه روز که کمتر از 60 تن مبرد نیاز است فقط یکی از مدارها (نیمی از تجهیزات) فعال می‌شود. بنابراین در بیشتر مواقع نیمی از کمپرسورهای چیلر هوا خنک بیکار هستند. در حالت 4 مدار کل دستگاه به 4 مدار مجزا تقسیم می‌شود و به شکل 25% تا 25% کار می‌کنند.

نکته اینجاست که وقتی یک چیلر هوا خنک در قالب 4 مدار طراحی می‌شود، در واقع 4 مجموعه از این تجهیزات به صورت موازی در چیلر نصب می‌شوند و هر کدام می‌توانند به صورت مستقل کار کنند.

طراحی و ساخت چیلر هوا خنک 2 مداره

طراحی و ساخت چیلر هوا خنک 2 مداره

انواع کمپرسور در چیلر هوا خنک چیست و چه مزیت‌هایی دارند؟

چهار نوع از مطلوب‌ترین کمپرسورها در صنعت چیلرسازی عبارتند از:

۱ . نوع اسکرال یا حلزونی

۲ . نوع اسکرو یا مارپیچی

۳ . نوع سیلندر و پیستون یا رفت و برگشتی

۴ . نوع سانتریفویژ یا گریز از مرکز

مزیت‌های کمپرسور اسکرال:

۱ . دارا بودن کمترین تعداد قطعات متحرک و در نهایت کارکردن بی‌صدا طوری که کم صداترین نوع کمپرسور چیلر تراکمی هوا خنک می‌باشد.

۲ . طول عمر خیلی بالا ، نگهداری کم هزینه و داشتن کمترین مقدار خرابی به دلیل کم بودن گشتاور لحظه استارت

۳ . مقاوم بودن کمپرسور در مقابل بازگشت مایع

۴ . ضریب عملکرد COP بیشتر در مقایسه با نوع سیلندر و پیستونی

۵ . قیمت مناسب در تناژهای پایین

مزیت‌های کمپرسور اسکرو :

۱ . دارای ضریب عملکرد COP بیشتر در مقایسه با نوع رفت و برگشتی

۲ . دارای قطعات متحرک کمتر در مقایسه با نوع رفت و برگشتی چیلر هوا خنک و در نهایت استهلاک و لرزش کمتر آن

۳ . قیمت مناسب جهت حجم‌های بالا

۴ . دارا بودن سیستم کنترل ظرفیت کاری به شکل پیوسته و در نهایت افزایش راندمان چیلر

مزیت‌های کمپرسور رفت و برگشتی:

۱ . قابل نصب و کارکردن در ظرفیت های متفاوت

۲ . قابل تعمیر بودن آن حتی در صورت فرسوده شدن و یا خرابی

۳ . قابل تحمل در فشارها و دماهای بالا و مطلوب‌ترین نوع کمپرسور چیلر هوا خنک جهت کار کردن در مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب

مزیت‌های کمپرسور سانتریفیوژ:

مناسب جهت کاربردهایی که چیلر بایستی در تمامی ساعت‌های کارکرد خود با بیشترین توانش کار کند. زیرا نوع سانتریفیوژی دارای یک توربین است که اگر در حالات کاری با بار کم یا متوسط کار کند، دچار افت راندمان شدید خواهد شد و لذا بایستی از آن تنها در حالت تمام بار استفاده کرد.

جهت استعلام قیمت، تولید، طراحی و فروش چیلر هوا خنک ۲ و ۴ مداره با کارشناسان شرکت بادبان تهویه پارسیان با شماره‌های 0919091189102122581821 تماس حاصل نمائید.
بیشتر بدانید

نتیجه گیری

شرکت بادبان تهویه پارسیان انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی از جمله چیلرهای هوا خنک و آب خنک، مینی چیلر، برج خنک کننده، کندانسور، اواپراتور و غیره را مطابق با استانداردهای روز صنعت تهویه و تبرید طراحی و تولید می‌کند. تمامی محصولات این شرکت با توجه به نیاز هر مشتری به طور ویژه طراحی و تولید می‌شوند و مستقیماً از کارخانه با قیمت مناسب به فروش می‌رسند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چیلر هوایی و مقایسه آن با سایر چیلرها و تجهیزات خنک کننده، انتخاب مناسب‌ترین دستگاه برای پروژه خود و بررسی و استعلام قیمت چیلرها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا طراحی چیلر هوا خنک به صورت 2 یا 4 مداری باعث افزایش قیمت دستگاه می‌شود؟

بله، مطمئنا کمی قیمت دستگاه را اضافه می‌کند. اما مزیت‌های مهم زیادی در سیستم ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها کاهش قابل توجه مصرف برق و افزایش طول عمر مفید دستگاه به دلیل خودکار خاموش شدن کمپرسورها و عملکرد مناسب با توجه به میزان مبرد درخواست شده از مصرف کننده است.

مزیت متمایز چیلر هوایی در مقایسه با چیلر آبی چیست؟

به دلیل اینکه تجهیزات برج خنک کننده در چیلر هوایی وجود ندارد، بنابراین این سیستم از آب استفاده نمی‌کند و مشکلات برج خنک کننده را نیز ندارد.

چیلر هوا خنک گران‌تر هست یا آبی؟

چیلر هوایی هزینه بیشتری دارد. زیرا کندانسور آن از کویل‌های مسی زیادی ساخته شده و از فن‌های مدرن نیز بهره می‌برد. در مورد چیلر آبی هزینه کندانسور پوسته و لوله (با برج خنک کننده) کمتر از کندانسور هوایی است.

0%

امتیاز کاربران: 4.59 ( 8 رای)

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سلام، آیا شرکت بادبان تهویه پارسیان فروش چیلر هوا خنک را در تمامی شهرهای ایران مانند تهران، اصفهان ، شیراز ، کرج، شمیران ، مشهد و … انجام می دهد؟

  2. سلام، من به دنبال خرید چیلر هوا خنک هستم، برای استعلام قیمت لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام دوست عزیز
      لطفا جهت گرفتن استعلام قیمت چیلر هوا خنک با کارشناسان فروش بادبان تهویه و شماره های 09190911891 – 02122581821 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید