کندانسور چیست

What is a condenser

در پاسخ به سوال کندانسور چیست، این دستگاه به اشکال مختلفی (شامل هوا خنک، پوسته و لوله، صفحه‌ای و غیره) و در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. همه آن‌ها عملکرد یکسانی دارند. در این مقاله به تعریف کندانسور چیست، نحوه کار انواع کندانسور، کاربردها و قیمت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

جهت مشاوره و خرید با شماره‌های زیر تماس بگیرید:
0919091189102122581821

کندانسور چیست؟

دستگاه کندانسور یا تقطیر کننده را در صنایع مختلف برای تبدیل فاز مایع از بخار به مایع با خنک کردن آن استفاده می‌کنند. اساساً عملکرد کندانسور این است که گرما را از یک مایع با دمای بالا به مایع دیگری مانند هوا یا آب یا هر مایع خنک کننده دیگری ببرد. به عنوان مثال، در یک یخچال خانگی این دستگاه با گرفتن گرما از مبرد (گاز فریون) که از طریق لوله‌های پشت یخچال جریان دارد، کار می‌کند تا با تغییر فاز آن از بخار به مایع تغییر کند یا در صنایع شیمیایی از آن به عنوان تقطیر و غیره استفاده می‌کنند.کندانسور چیست

THERMOKEY از بهترین برندهای تولید کندانسور در جهان هست. البته ساخت این دستگاه کار چندان سختی نیست و در ایران بیشتر به وسیله شرکت‌های سازنده تهویه مطبوع مانند بادبان تهویه پارسیان تولید می‌شود.
بیشتر بدانید

انواع کندانسور و طرز کار آن‌ها

  1. طرز کار کندانسور پوسته و لوله (شل اند تیوب)

در نوع پوسته و لوله، همان‌طور که در شکل زیر می‌بینید، یک لوله با قطر بزرگتر و یا پوسته شامل مجموعه‌ای از لوله‌ها با قطر کمتر می‌باشد. مایع گاز با دمای بالا از داخل پوسته یا از محیط خارجی لوله ها با قطر کم جریان می‌یابد.طرز کار کندانسور پوسته و لوله

البته گاهی طرف دیگر این وضعیت نیز وجود دارد و مایع خنک کننده از پوسته و مایع گازی داغ از لوله ها عبور می‌کند. این دو سیال از طریق دیواره‌های لوله‌هایی با قطر کم با یکدیگر تبادل گرما می‌کنند و آب یا مایع خنک‌کننده گرمای سیال گازی داغ را جذب کرده و به تدریج آن را به مایع تبدیل می‌کند. مایع در قسمت پایین محفظه جمع می‌شود و از طریق مجرای زیر کندانسور خارج می‌شود.

از آن‌جایی که در این مدل دستگاه همچون خنک‌کننده استفاده می‌شود، به آن کندانسور آبی نیز می‌گویند. این آب از آب گرم، گرما دریافت می‌کند که باید به گونه‌ای خنک شود که بتواند به مدار برگردد و بتواند گرما را از آب گاز داغ نیز دریافت کند و این آب گرم شده به برج خنک کننده فرستاده می‌شود تا در آنجا خنک شود و به کندانسور برگردد.

به طور معمول فضای داخل پوسته تحت خلاء است، زیرا این خلاء با اختلاف حجم مشخصی بین بخار و مایع متراکم شده ایجاد می شود. این نوع به طور وسیع در تجهیزاتی مانند چیلرهای آب خنک یا فرآیندهای مختلف صنعتی استفاده می‌شود. در واقع کاربردهای آن در صنعت بسیار گوناگون است.

  1. طرز کار کندانسور هوا خنک (هوایی)

در مواردی که امکان استفاده از آب کافی یا آب سرد به دلایل بهداشتی وجود نداشته باشد و یا به توان تقطیر کننده کمتری احتیاج باشد. همان طور که در زیر نشان داده شده است به جای استفاده از نوع پوسته و لوله (یا آبی) از نوع کندانسور هوا خنک یا هوایی استفاده می‌شود. عملکرد کندانسور هوا خنک مانند رادیاتور است که در آن یک گاز مایع داغ از یک طرف وارد کویل‌های یا لوله‌های کندانسور می‌شود و یک یا چند فن هوا را از اطراف لوله‌ها عبور می‌دهند و گرما را از لوله می‌گیرند. تا به تدریج در خروجی لوله، سیال از گاز به مایع تغییر فاز می‌دهد.طرز کار کندانسور هوا خنک

این نوع همچنین به طور وسیع در چیلرهای تراکمی هوا خنک و فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شود.

کندانسورهای هوا خنک به راحتی از آلودگی‌های سطحی پاک می‌شوند و برای حفظ کارایی آن‌ها، سطح کویل و پره‌های آن باید همیشه تمیز نگه داشته شوند.

در بین انواع کندانسور، این دو مدل (پوسته و لوله و هوا خنک) نمونه‌هایی از کندانسور هستند که معمولا در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
نکته

  1. طرز کار کندانسور تبخیری

این کندانسورها از آب و هوا برای خنک کردن مبرد استفاده می‌کنند. آب از بالا به لوله‌های حاوی مبرد ریخته می‌شود و هوا از لوله کندانسور از پایین به بالا عبور می‌کند. آب پاشیده شده به لوله‌های حاوی مبرد ممکن است تبخیر شود و نیاز به جایگزینی منبعی باشد که این آب را پمپ می‌کند و برای پاشش لوله‌ها استفاده می‌شود.طرز کار کندانسور تبخیری

کاربرد کندانسور

  1. صنعت تهویه مطبوع
  2. کارخانه های فرآوری صنعتی
  3. صنعت غذا و دارو
  4. نیروگاه
  5. صنعت نفت، گاز و پتروشیمی
  6. صنایع شیمیایی
  7. و کاربردهای بی شمار دیگر در صنایع مختلف

نقش کندانسور در صنعت تهویه مطبوع

به شکل زیر توجه کنید. یکی از وسیع‌ترین کارکردها و کاربردهای کندانسورها در صنعت تهویه مطبوع و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مانند اسپلیت، داکت اسپلیت، کولر و حتی یخچال و غیره است که همگی مانند چرخه زیر به عنوان چرخه تبرید تراکمی عمل می‌کنند. در واقع گاز فریون (یا مبرد) بین این عناصر به گردش در می‌آید و گرما را از یک نقطه به نقطه دیگری انتقال می‌دهد.نقش کندانسور در صنعت تهویه مطبوع

مبرد بعد از کمپرسور به شکل بخار داغ و فشار زیاد وارد کندانسور می‌شود. این دستگاه می‌تواند هوا خنک باشد که فن دارد. یا آب خنک باشد و از نوع پوسته و لوله باشد که به وسیله آب خنک می‌شود و پس از دست دادن حرارت خود به مایع تبدیل شده و وارد شیر انبساط می‌شود تا در اثر انبساط تبخیر شده و فشار آن کاهش یابد. بعد از شیر انبساط برای گرفتن گرما از آب یا هوا وارد اواپراتور می‌شود (در چیلر گرما را از آب گرفته و آب را خنک می‌کند و در اسپلیت گرما را از هوا گرفته تا هوا را خنک کند) و باعث افت دمای آب یا هوا می‌شود و سپس دوباره وارد کمپرسور شده و این چرخه تکرار می‌گردد.

مزایا و معایب انواع کندانسور

کندانسورها از اجزای اصلی چرخه تبرید هستند که بدون آن تجهیزات عملاً قادر به خنک کردن نیستند. انتخاب نوع مناسب دستگاه کندانسور با در نظر گرفتن شرایط محیطی، هزینه و کارایی خیلی مهم است. کندانسورهای آبی بسیار کارآمد هستند، اما در مناطق شرجی بازدهی ندارند. کندانسورهای هوایی احتیاج به مراقبت و نگهداری بیشتری دارند، بنابراین هنگام گردگیری و حمل و نقل این دستگاه‌ها باید مراقب باشید تا آسیب نبیند.

جهت بدست آوردن اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد قیمت و خرید کندانسور می‌توانید با کارشناسان بادبان تهویه پارسیان با شماره‌های 0919091189102122581821 در تماس باشید.
بیشتر بدانید

نتیجه گیری

کندانسور یکی از محصولات پرکاربرد است که معمولاً مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد. همان‌گونه که توضیح دادیم کندانسورها وسایلی هستند که برای کنترل و خنک کردن دمای تجهیزات صنعتی و کاهش دمای مبرد با انجام فرآیندهای مختلف استفاده می‌شوند. انواع کندانسورها را می‌توان به سه نوع کندانسورهای آبی، هوایی و تبخیری تقسیم کرد و در نهایت هر کدام از این‌ها را بر اساس کاربردشان به دسته‌های دیگری تقسیم می‌کنند. امیدواریم با این توضیحات به خوبی متوجه شده باشید که دستگاه کندانسور چیست و هر کدام از انواع آن چه وظیفه‌هایی دارند.

در نهایت باید بدانیم که کندانسورها ویژگی‌های خاصی دارند و در همه دستگاه‌ها و مکان‌ها نمی‌توان از همه کندانسورها استفاده کرد.

سوالات متداول درباره کندانسور

آیا می‌توانیم کندانسور هوایی و آبی را با هم عوض کنیم؟

بله، اگر به دلیل آب و هوا مشکلی وجود نداشته باشد و ظرفیت تعویض کندانسور صحیح انتخاب شود، با کمی تغییر امکان‌پذیر است.

جهت جلوگیری از رسوب آب کندانسور چه باید کرد؟

برای جلوگیری از رسوب در کندانسور باید از سختی‌گیر استفاده شود.

تکلیف شیر اطمینان در کندانسور چه می‌باشد؟

عملکرد این قطعه این است که از افزایش بیش از حد فشار داخل کندانسور جلوگیری می‌کند و با حذف مقداری مبرد از انفجار این دستگاه جلوگیری می‌کند.

صابکول در کدامین بخش از کندانسور قرار دارد؟

صابکول یا مایع فروسرد در بخش خروجی کندانسور قرار دارد. میزان و دمای آن تأثیر مستقیمی روی کارایی دستگاه دارد.

نشتی کردن در کندانسور آبی چه خطری در پی دارد؟

نشتی در کندانسور آبی خطر ورود آب به مدار سرمایشی را بالا می برد که می‌تواند موجب ضرر جدی به کمپرسور بشود.

0%

امتیاز کاربران: 4.48 ( 4 رای)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید