فن کویل سقفی

Ceiling fan coil

فن کویل سقفی برای فراهم کردن سرمایش و گرمایش در اماکن مسکونی، ادارات، مراکز خرید و کلیه اماکنی که کنترل دمای فردی هر فضا مورد نیاز است، استفاده می شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با مشخصات فنی، ویژگی های مختلف و نحوه انتخاب و خرید یک نوع فن کویل سقفی آشنا شوید.

جهت مشاوره و خرید با شماره‌های زیر تماس بگیرید:
0919091189102122581821

 

فن کویل سقفی چیست؟

فن کویل‌های سقفی ، نوعی از فن کویل‌‌ها هستند که ظاهری متمایز و مستطیلی دارند و بر روی سقف ساختمان قرار می‌گیرند. این فن کویل‌ها شبیه هواساز داکت اسپلیت می‌باشند با این تفاوت که سینی داخل آن‌ها سینی خارجی بیرونی و در هواساز داکت اسپلیت ورودی داخلی است.

انواع فن کویل سقفی

این گونه فن کویل‌ها از دید ظاهر، محل نصب و وضعیت ساخت (سطح صدا و ظرفیت هوای تولید شده) با همدیگر متفاوت هستند و دسته بندی‌ زیر را تشکیل می‌دهند:

  1. فن کویل سقفی توکار

    پرفروش‌ترین گونه این نوع فن کویل ، فن کویل سقفی توکار یا بی‌کابین می‌باشد که توسط اکثر تولید کنندگان ایرانی و یا خارجی شبیه بادبان تهویه پارسیان و غیره تولید و عرضه می‌شود. این نوع فن کویل‌ها در سقف کاذب نصب می‌شوند، به نحوی که فقط دریچه خروجی هوا در سقف دیده می‌شود. این گونه فن کویل‌ها در ظرفیت‌های تهویه 200 تا 1200 (cfm) برای رفع نیازهای سرمایشی و گرمایشی واحدهای ساختمانی در ابعاد مختلف ارائه می‌شوند.

  2. فن کویل سقفی روکار

    فن کویل‌های سقفی روکار و یا فن کویل‌های سقفی زمینی که به آن فن کویل زمینی نیز می‌گویند. این فن کویل را می‌توان بر روی زمین و یا داخل سقف کاذب نصب کرد.فن کویل‌های سقفی در مواقعی استفاده می‌شود که در ساختمان کانال‌های سقفی تعبیه نشده باشد.

  3. فن کویل کانالی

    فن کویل کانالی مثل فن کویل سقفی توکار بر روی سقف کاذب منزل نصب می‌شود. عملکرد و اجزای آن همانند فن کویل سقفی توکار می‌باشد. تفاوت آن فقط در گنجایش و قدرت پرتاب باد زیاد است. این فن کویل نسبت به سایر فن‌ها قدرتمندتر است و گنجایش بیشتری دارد. این نوع فن کویل‌ها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که انرژی و گنجایش بیشتری برای گرم کردن و خنک کردن محیط مورد نیاز باشد. در فن کویل‌های کانالی، وارد و خارج شدن هوا به شکل کانالی است و می‌توانند فشار زیادی در جریان هوا ایجاد کند، به همین دلیل به آن‌ها فن کویل‌های پرفشار نیز می‌گویند. فن‌ کویل‌های کانالی معمولاً با گنجایش 600 تا 2000 CFM ساخته می‌شوند. در گنجایش‌های کم یک فن و در گنجایش‌های بالا دو فن دارند و به طور معمول به دلیل فشار زیاد فن‌های آن ها از فلزات جهت مقاومت بالا در دمای بالا ساخته می‌شوند.

فن کویل کانالی

اجزای فن کویل سقفی

اجزای داخلی این فن کویل‌ شامل کویل حرارتی، فن دمنده یا بلوور، شیر هواگیری ، سینی درین ، فیلتر و سایر اتصالات و تجهیزات است.

  1. کویل یا مبدل گرمایشی و سرمایشی

    این کویل‌ها از لوله‌های مسی جهت انتقال حرارت بیشتر تشکیل شده‌اند. کویل‌‌ها با پره‌های آلومینیومی و در بعضی حالات با پره‌های مسی پوشش گرفته‌اند.

  2. فن دمنده یا بلوور

    همان‌گونه که از نامش مشخص است، این جزء از فن کویل سقفی به عنوان دمنده برای هوای عبوری از کویل عمل می‌کند و دمای آن تنظیم می‌شود. بسته به قدرت فن کویل، دستگاه می‌تواند از یک تا سه قطعه از این فن‌ها را داشته باشد.

  3. شیرهای فلکه یا هواگیری

    چنانچه هوا در کویل نگه داشته شود، آب نمی‌تواند از آن عبور کند و در نتیجه به عملکرد کویل آسیب می‌زند. شیرهای هواگیری برای آسان شدن تخلیه هوای داخل کویل استفاده می‌شود.

  4. سینی درین

    سینی‌های درین فن کویل سقفی برای جلوگیری از آسیب دیدن دیوارها و سقف‌های کاذب، آب مقطر حاصله از تعریق کویل خنک کننده را جمع می‌کنند. سینی بایستی از مواد مرغوب و با ضخامت مناسب عایق‌بندی شده باشد، زیرا اگر این قسمت به درستی کار نکند، آب مقطر به داخل تاسیسات می‌ریزد و موجب آسیب می‌شود.

  5. فیلتر هوا

    از فیلترهای هوا برای کشیدن هوا به داخل تجهیزات و فیلتر کردن گرد و غبار محیطی و آلاینده های هوا استفاده می‌شود. این به این دلیل است که این آلاینده‌ها به مرور زمان روی فیلتر جمع می‌شوند. بنابراین باید تعویض و شسته شود. فیلترهای هوا اغلب از جنس پارچه، آلومینیوم و یا پلاستیک ساخته می‌شوند.

Ceiling fan coil components

خرید فن کویل سقفی

همان‌گونه که قبلا ذکر شد، این نوع فن کویل بیشترین تنوع را دارد، بنابراین هنگام خرید این نوع فن کویل، لازم است برای انتخاب و خرید مناسب‌ترین فن کویل برای ساختمان، با مهندسان نصب در بادبان تهویه پارسیان مشورت کنید.

اما به طور کلی هنگام خرید فن کویل سقفی بایستی به عواملی مانند نوع فن کویل سقفی، ظرفیت، سطح صدا، ابعاد، نوع فن و موتور برق، تعداد خطوط و یا دو یا چهار مورد توجه کرد.
بیشتر بدانید

مزایای فن کویل سقفی

  • این فن کویل‌ها علاوه بر پکیج گرمایشی ، چیلر و موتورخانه می‌توانند برای تامین سرمایش و گرمایش به وسیله لوله‌ها بهترین عملکرد را داشته باشند.
  • فن کویل‌های سقفی را در گنجایش‌های مختلف تولید می‌کنند.
  • حجم کم و ظاهر زیبای یونیت
  • یکی از مزایای مهم فن کویل‌های سقفی این است که هیچ فضایی را در اطراف خود اشغال نمی‌کنند. به آسانی می توان آن ها را بر روی سقف ساختمان تعبیه کرد، به طوری که تنها دریچه خروجی هوا پیداست.
  • سری جدید فن کویل‌های سقفی دارای مصرف بسیار کم و معمولا دارای رده انرژی سری A می‌باشند.
  • قابلیت پرتاب باد در چهار جهت را دارند.
  • فن کویل‌های سقفی دارای کنترل یا ترموستات برای کنترل دما هستند.
  • فن کویل سقفی به طور معمول بدون صدا کار می‌کنند.

معایب فن کویل سقفی

  • هزینه نصب
  • هزینه عملیاتی بالا به علت استفاده کردن از کمپرسور و دستگاه فیلتراسیون
  • نویز به علت تولید شدن صدای بالا
  • محدودیت در طراحی داخلی و ایجاد تغییرات زیاد
  • تاثیرات منفی بر محیطی به علت استفاده از مواد شیمیایی جهت خنک کردن هوا
  • احتیاج به تعمیرات دایم فن کویل سقفی

هزینه تعمیرات و نگهداری فن کویل سقفی

مخارج تعمیر و نگهداری فن کویل سقفی به موارد مختلفی از جمله شرایط کنونی فن کویل، نوع و مدل فن کویل، طول عمر، اندازه و محل نصب و شرایط محیطی و … وابسته می‌باشد. علاوه بر این، مخارج نگهداری و تعمیر به تعداد و نوع خدمات لازم بستگی دارد.

توصیه می‌کنیم جهت برآورد دقیق مخارج و پیشنهادات لازم با کارشناسان بادبان تهویه پارسیان با شماره‌های 0919091189102122581821 تماس بگیرید و با آن‌ها مشورت کنید.
مهم

نتیجه گیری

نکته مهمی که مخصوصاً در فن کویل‌های سقفی، کاستی و کانالی باید به آن عنایت ویژه داشت، نوع هوادهی می‌باشد.

اصولا فن‌های پلی آمید با الیاف کربن بهترین متریال جهت فن هوادهی فن کویل است که کاملا سبک و سفت بوده و کار کردن آن با صدای کم است و تمام فوت مکعب در دقیقه هوای مناسب را تامین می‌کند و در نهایت در حین کار تغییر شکل نمی‌یابد، اما بایستی توجه کرد در عوض یک فن پلاستیکی روی فن کویل نصب نکنند. چراکه در زمستان سرد، فن پلاستیکی به تدریج شکل خود را تغییر می‌دهد و تعادل دینامیکی ندارد و صدا ایجاد می‌کند.

سوالات متداول درباره فن کویل سقفی

نصب کدام نوع فن‌کویل سقفی نیازی به سقف کاذب نیازی ندارد؟

کارگذاشتن انواع فن‌کویل‌ سقفی کاستی یک طرفه ، چهار طرفه و … به سقف کاذب نیاز دارد تا بتوان متعلقات آن را پشت سقف کاذب از دید پنهان کرد. ولی سقفی توکار به سقف کاذب نیاز نداشته و متعلقات آن به طور معمول در قسمتی از سقف (معمولا ورودی راهرو یا اتاق) نصب و از دید مخفی می‌شود.

هواگیری فن کویل سقفی چگونه عمل می‌کند؟

جهت هواگیری بایستی لوله مربوطه را پیدا کنید که به طور معمول در مسیر برگشت قرار گرفته است. این لوله باید کاملا عایق شده باشد، ولی عایق کاری می‌بایست قبل از هواگیری لوله‌ها انجام شود. بهتر است این کار توسط یک متخصص انجام شود.

فن کویل سقفی کجا نصب می‌شود؟

فن کویل سقفی در محل سقف کاذب و یا زیر سقف تعبیه شده و احتیاجی به گرفتن فضای کف ندارد.

نگهداری فن کویل‌های سقفی چگونه است؟

فن کویل‌های سقفی به راحتی کار می‌کنند، اما دارای قطعاتی هستند که احتیاج به تعمیر و نگهداری دارند. برخی از این قطعات شامل سیستم‌های کنترل دما و دریچه‌ها می‌باشد.

0%

امتیاز کاربران: 4.49 ( 12 رای)

4 دیدگاه

  1. سلام، آیا شرکت بادبان تهویه پارسیان فروش فن کویل سقفی را در تمامی شهرهای ایران مانند تهران، اصفهان ، شیراز ، کرج، شمیران ، مشهد و … انجام می دهد؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله، شرکت بادبان تهویه پارسیان فروش فن کویل سقفی را در تمامی شهرهای ایران انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید