وی آر اف

VRF

‌وی آر اف یک نوع سیستم جهت تهویه مطبوع می‌باشد و به شکل گرمایشی و سرمایشی کار می‌کند. امروزه حدود پنجاه درصد اداره‌جات جهت تهویه مطبوع از سیستم وی آر اف استفاده می‌کنند. این سیستم دارای دو جزء یونیت داخلی و یونیت خارجی است که هر یک وظیفه‌ای در تهویه مطبوع دارند. از آنجایی که این سیستم خیلی حساس است، خرید و نصب آن بایستی از کارشناسان معتبر انجام گیرد تا حداکثر بازدهی را داشته باشد.

جهت مشاوره و خرید با شماره‌های زیر تماس بگیرید:
0919091189102122581821

وی آر اف چیست؟

VRF مخفف Variable Refrigerant Flow (جریان مبرد متغیر) است. در این سیستم با تکنولوژی خاص، امکان کنترل میزان جریان مبرد ارسالی به یونیت‌ داخلی یا فن کویل وجود دارد. علاوه بر این، با توجه به نیاز هر مصرف کننده، دمای هر فن کویل به طور مستقل قابل تنظیم است.

سیستم وی آر اف از طریق انبساط مستقیم کار می‌‌کند و از طریق پنل‌های داخلی فضا را خنک می‌کند. برخلاف چیلر جذبی، این نوع سیستم‌ تهویه به سیالاتی مانند آب به عنوان خنک‌کننده یا واسطه نیاز ندارند. اگر بخواهیم VRF را ساده‌تر تعریف کنیم، می‌توان گفت که یک نوع پیشرفته از سیستم HVAC است و تقریباً برای همه انواع ساختمان‌ها، اعم از مسکونی، تجاری و اداری مناسب است. سیستم وی آر اف ابتدا توسط برند دایکین معرفی و پیاده‌سازی شد و به تدریج به ایران رسید. شرکت‌هایی مانند بادبان تهویه پارسیان از معتبرترین تامین‌کنندگان سیستم‌های VRF در ایران هستند.

انواع سیستم وی آر اف: VRF مدیا ، VRF چیگو ، VRF هایر، مولتی پنل هایر
بیشتر بدانید

Haier MRV s Full DC inverter heat pump mini VRF system( یونیت خارجی مینی وی آر اف هایر)

طریقه کار وی آر اف

اگر بخواهیم برجسته‌ترین ویژگی سیستم وی آر اف را ذکر کنیم که عملکرد آن را تا حدودی مشخص می‌کند، لازم است به سیال مبرد اشاره کنیم که به نوعی جایگزین حرکت آب می‌شود. این مایع مسئول مستقیم گرما یا سرما است. سیال مورد نظر در یونیت خارجی وجود دارد و با کمک موتور و کمپرسور به یونیت‌های داخلی رسیده و گرمایش یا سرمایش را در این واحدها انجام می‌دهد. برای خنک کردن محیط، مایع مقدار معینی انرژی دریافت می‌کند، گرما را از محیط می‌گیرد و آن را از طریق یونیت خارجی تابش می‌کند. هنگامی که گرما تولید می‌شود نیز همین روند تکرار می‌شود، به این ترتیب که پس از گرم شدن مایع، به یونیت داخلی می‌رسد و کار گرمایش را انجام می‌دهد. اگرچه سیستم‌های وی آر اف هم برای گرمایش و هم برای سرمایش استفاده می‌شوند، اما تولید سرمایش بیشتر مورد توجه آن‌هاست و اغلب برای این منظور استفاده می‌شود.

تفاوت چیلر و وی آر اف از لحاظ عملکرد : چیلر و VRF هر دو عملیات خنک‌سازی را از طریق یک چرخه تبرید انجام می‌دهند. در خنک کننده چیلر ابتدا آب به وسیله چیلر خنک شده، بعد از آن آب خنک شده به پنل داخلی یا هواساز هدایت می‌شود و با عبور هوا از روی آب سرد، هوای سرد تولید خواهد شد.
با این حال، در سیستم VRF، هوا به طور مستقیم توسط یونیت داخلی که یک دستگاه چرخه تبرید است، خنک شده و هیچ وسیله‌ای مانند آب وجود ندارد. در واقع یونیت داخلی وی آر اف با جذب گرما از محیط و تبخیر مبرد، محیط را خنک می‌کند.

کاربرد وی آر اف چیست؟

VRF برای سرمایش، گرمایش یا سرمایش و گرمایش همزمان استفاده می‌شود. یعنی مصرف کننده می‌تواند در تمام فصول سال از تهویه مطبوع با کنترل دما در هر واحد به صورت جداگانه استفاده کند و بدون نیاز به دستگاه اضافی از این سیستم جدید استفاده کند. همه انواع کاربران قادر خواهند بود از این سیستم به عنوان یک کولر گازی اقتصادی و کارآمد استفاده کرده و به راحتی از آن استفاده کنند. انتخاب گسترده یونیت‌های داخلی این دستگاه دست مصرف کننده را در انتخاب بهترین و مناسب‌ترین نوع یونیت داخلی بر اساس سلیقه و معماری فضا باز گذاشته و این امر رضایت کاربر را در پی داشته است. کاربرد وی آر اف بسیار گسترده است، زیرا در ظرفیت‌های مختلف موجود است. بنابراین کاربرانی که مساحت و ابعاد کمتری دارند و به ظرفیت سرمایش و گرمایش کمتری نیاز دارند می‌توانند با خرید مینی وی آر اف نیاز خود را برطرف کنند.

استفاده از وی آر اف به عنوان یک وسیله گرمایشی آن را برای مناطق سردسیر نیز مناسب کرده است. اتصال یونیت داخلی دستگاه به کویل آب گرم در فصول سرد سال با استفاده از موتورخانه یا پکیج، گرمایش واحدها را امکان پذیر کرده است. به این ترتیب می توانید از مصرف برق برای گرمایش خودداری کنید و کمپرسور دستگاه را در سرما استراحت دهید.
توجه

انواع وی آر اف از لحاظ کارکرد

نوع سیستم نحوه کارکرد
EHP کار کردن با برق و حاوی الکتروموتور در یونیت بیرونی
GHP  کار کردن با گاز شهری و حاوی موتور احتراق جهت تشکیل گرما

اجزای سیستم تهویه مطبوع وی آر اف

Haier MRV s Full DC inverter heat pump mini VRF system( یونیت خارجی مینی وی آر اف هایر)

اجزای اصلی سیستم vrf

از یک یونیت بیرونی و یک یونیت داخلی ساخته شده است. یونیت خارجی بخشی از یونیت است که در خارج از محوطه و اغلب بر روی پشت بام یا حتی تراس نصب می‌شود و قابلیت اتصال به بسیاری از یونیت‌های داخلی را دارد. یکی از جدیدترین دستگاه‌های وی آر اف مدیا V6 می تواند تا 64 یونیت داخلی را متصل کند.

• اجزای یونیت خارجی سیستم VRF

ابتدا به بررسی اجزای کولر گازی وی آر اف با اجزای خارجی و کمپرسور آن می‌پردازیم. این دستگاه با استفاده از گاز یا برق، مبرد را در کمپرسور فشرده می‌کند. همچنین مبرد فشرده وارد کندانسور می‌شود و به صورت همیشگی بین یونیت‌های داخلی و خارجی، سرمایش و گرمایش توزیع می‌شود. در تصویر زیر نمونه‌ای از نمای بیرونی سیستم VRF را مشاهده می‌کنید. این دستگاه وی آر اف به کمک موتور احتراق داخلی کار می‌کند و اگر از نوع EHP باشد با موتور الکتریکی جایگزین می‌شود.

اجزای یونیت خارجی

• اجزای یونیت داخلی

یونیت داخلی وی آر اف ها شبیه به فن کویل ها هستند و همانند آن‌ها در اشکال مختلف مانند دیواری، سقفی، کنسولی و … موجود هستند. این یونیت داخلی با ترکیبی از فن و حرارت درست شده است و بر خلاف سیستم چیلر که آب در این لوله‌های کویل جریان دارد، در وی آر اف مبرد مستقیماً به کویل می‌رود و سرمایش و گرمایش در اثر عبور هوا از روی آن ایجاد می‌شود. تعداد اجزای یونیت داخلی متناسب با وسایل داخل اتاق با چیدمان خانه، تعداد اتاق‌ها، اندازه و ظرفیت یونیت بیرونی مشخص می‌شود، اگر این موارد به درستی انتخاب و قرار گیرند، تهویه مطبوع فضا را به بهترین شکل ممکن می‌توان دید.

نصب وی آر اف

لازم به ذکر است نصب وی آر اف از بااهمیت‌ترین مراحل استفاده از این دستگاه می‌باشد. همان‌طور که قبلا ذکر شد، این سیستم خیلی حساس است و باید توسط متخصصین نصب شود. برای این منظور بهترین مکان برای نصب یونیت بیرونی باید در فضای بیرونی ساختمان در نظر گرفته شود. منظور از این عبارت این است که این مکان باید از شیب مناسبی بهره‌مند شود تا آبی که خارج می‌شود به راحتی سیراب شود. همچنین شرایط مناسبی برای نصب و تعمیر دارد تا نصاب نگرانی نداشته باشد. استحکام سقف باید به گونه‌ای باشد که بتواند وزن یونیت را تحمل کند و همچنین شرایط مناسبی را برای اتصال لوله‌ها فراهم کند.

نصب سیستم vrf

برای نصب سیستم vrf باید از متخصصان زبده در این زمینه همانند کارشناسان بادبان تهویه پارسیان کمک بگیرید تا بدون وارد شدن کوچکترین آسیب به دستگاه و یا تحمیل هزینه‌های غیر‌ ضروری گارانتی، مراحل نصب به پایان برسد.
نکته مهم

مزایای وی آر اف

  • با توجه به اینکه در صورت استفاده از سیستم VRF برای هر اتاق یا جای خاص در ساختمان، یونیت داخلی همانند چیلر و فن کویل به صورت جدا تعبیه شده است، در این صورت امکان کنترل دمای فضا به طور مستقل وجود دارد .
  • مکان سرمایش و گرمایش همزمان
  • در مقایسه با کولر گازی و داکت اسپلیت به دلیل کنترل دقیق بار، برق کمتری مصرف می‌کند.
  • به دلیل عدم نیاز وی آر اف به یک واحد خارجی برای هر واحد داخلی (برخلاف تهویه مطبوع و داکت اسپلیت)، زیبایی نمای ساختمان آسیبی نمی‌بیند و فضای کمتری را می‌گیرد.
  • کمبود فضای مورد نیاز برای نصب
  • امکان ارتباط با سیستم هوشمند ساختمان
  • بدون لرزش کار کنید
  • عملکرد بسیار بی صدا
  • نصب وی آر اف بدون نیاز به موتورخانه
  • مجهز به سیستم عیب‌یابی خودکار می‌باشد.
  • در شرایط آب و هوایی مختلف قابل استفاده است.

معایب وی آر اف

  • گرمایش خیلی کم جهت استفاده در مناطق سردسیر
  • جهت استفاده در برج ها ممکن نیست.
  • مشکل در یافتن نشتی مبرد
  • هزینه بالا جهت سرویس و نگهداری یا تعمیر وی آر ف
  • در صورت استفاده از سیستم‌های VRF گرمایشی، هزینه برق مصرفی را در زمستان افزایش می‌یابد.
  • درگیر شدن تمام یونیت های داخلی در صورت خرابی یکی از آن‌ها
  • کنترل ناکافی رطوبت در برخی مناطق با رطوبت بالا

تفاوت بین VRF و VRV در چیست؟

مهم‌ترین اختلاف بین این دو سیستم این می‌باشد که وقتی سیستم VRV از سرمایش به گرمایش تغییر می‌کند. همه سیستم خاموش نشده و یونیت‌های باقی مانده به کار خود ادامه می‌دهند. اما در وی آر اف ، زمانی که یک یا چند یونیت‌ باید از سرمایش به گرمایش تغییر حالت دهند. همه یونیت‌ها کاملاً خاموش خواهند شد. حتی یونیت‌هایی که در حالت گرمایش کار می‌کنند. اختلاف زمانی این فرآیند در سیستم‌های VRV و وی آر اف 4دقیقه است. خاموش کردن و راه‌اندازی مجدد یونیت‌ها در یک سیستم VRF حدود 10 دقیقه و یک سیستم VRV حدود 6 دقیقه طول می‌کشد. علاوه بر این، در یک سیستم VRV، نویز تولیدی با خاموش و روشن کردن یونیت‌ها بسیار کمتر از نویز تولیدی در یک سیستم وی آر اف است. همان‌طور که تعاریف مشخص می‌کند، اختلاف بسیار کمی بین این دو سیستم وجود دارد. همچنین لازم به ذکر است که سیستم‌های VRV در ایران بسیار کم استفاده می‌شوند و در ژاپن کاربرد فراوانی دارند. برای خرید و یا دریافت مشاوره در مورد سیستم‌های تهویه مطبوع می‌توانید با کارشناسان بادبان تهویه پارسیان تماس بگیرید تا شما را در انتخاب مناسب راهنمایی کند.

جهت بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد سیستم وی آر اف می‌توانید با متخصصان زبده ما با شماره‌های 0919091189102122581821 تماس حاصل نمائید.
بیشتر بدانید

نتیجه گیری

سیستم وی آر اف به دلیل قابلیت‌ها و عملکردهای خود نقش مهمی در تهویه مطبوع ادا می‌کند. این سیستم توانایی انجام سرمایش، گرمایش، تنظیم رطوبت، فیلتراسیون و کنترل سرعت برای گردش هوا را بدون نیاز به دستگاه‌های اضافی دیگر دارد. از طرفی به دلیل در دسترس بودن در ظرفیت‌های مختلف وی آر اف و مینی وی آر اف در انواع کاربردها قابل استفاده است. چیزی که باعث مهم شدن کار VRF در تهویه مطبوع می‌شود، کمپرسورهای اینورتر محبوب این دستگاه است که باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی در آن‌ها می‌شود. از طرفی فشار زیاد کمپرسور ناشی از خاموش و روشن شدن مداوم آن را کاهش می‌دهد و در نتیجه عمر آن را افزایش می‌دهد. اگرچه در کشور ما این سیستم هنوز به جایگاهی که در کشور داشته است نرسیده است، اما افزایش نیاز به استفاده از این سیستم به صورت مقرون به صرفه و اقتصادی باعث پذیرش کارگران و مهندسان این حوزه می‌شود. به عبارت دیگر، مزایای استفاده از وی آر اف برای مصرف‌کنندگان و کارفرمایان موجی از طرفداران را به اطراف این سیستم تهویه مطبوع جدید فرستاده است.

سوالات متداول درباره سیستم وی آر اف

قیمت وی آر اف چقدر است؟

هزینه این سیستم مستقیما به برند سازنده، کیفیت قطعات، میزان لوله کشی مورد نیاز و … بستگی دارد. برای اطلاع دقیق از قیمت این سیستم تهویه مطبوع می توانید با متخصصان بادبان تهویه پارسیان تماس بگیرید.

مهم‌ترین مزایای سیستم وی آر اف برای سرمایش و گرمایش چیست؟

این سیستم نسبت به سایر سیستم‌های تهویه مطبوع مزایای زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سرمایش و گرمایش همزمان اشاره کرد.

لوله‌کشی وی آر اف چگونه است؟

این سیستم دارای قوانین لوله کشی خاصی است که نصاب باید در نظر بگیرد. برای این کار برند سازنده دستگاه، مشخصات فنی VRF، روند ساخت و سایر ویژگی‌های خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طراحی وی آر اف چگونه است؟

سیستم VRF مجموعه ای از یونیت‌های داخلی و خارجی و لوله‌هایی است که باید به صورت تخصصی به یکدیگر متصل شوند. استانداردهای این طرح توسط شرکت‌های سازنده ارائه شده است.

0%

امتیاز کاربران: 4.58 ( 14 رای)

4 دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز
      جهت گرفتن استعلام قیمت انواع دستگاه وی آر اف و خرید با کارشناسان تخصصی فروش بادبان تهویه و شماره های 09190911891 – 02122581821 تماس بگیرید.

  1. سلام، آیا شرکت بادبان تهویه پارسیان فروش وی آر اف را در تمامی شهرهای ایران مانند تهران، اصفهان ، شیراز ، کرج، شمیران ، مشهد و … انجام می دهد؟

    1. سلام
      بله دوست عزیز، شرکت بادبان تهویه پارسیان فروش انواع وی آر اف را در تمامی شهرهای ایران انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید