چیلر هوا خنک اسکرو

Screw air cooled chiller

در چیلر هوا خنک اسکرو ، عملیات سرد کردن به وسیله یک چرخه تراکمی تامین می‌شود. کمپرسور این نوع چیلرها مارپیچی بوده و اغلب برای پروژه‌های بزرگ با ظرفیت‌های زیاد استفاده می‌شود. طراحی چیلر هوا خنک اسکرو شبیه چیلرهای تراکمی دیگر همانند اسکرال ، سانتریفیوژ و پیستونی است و تنها نوع کمپرسور آن است که تفاوت را ایجاد می‌کند. در واقع اگر بخواهیم چیلر اسکرو و چیلرهای دیگر را با هم مقایسه کنیم، بایستی کمپرسورهای آن‌ها را با هم تحلیل کنیم.

جهت مشاوره و خرید با شماره‌های زیر تماس بگیرید:
0919091189102122581821

چیلر هوا خنک اسکرو چیست؟

چیلر هوا خنک اسکرو چیست؟

دلیل اینکه این دسته از چیلرها را چیلر اسکرو می‌نامند، این می‌باشد که با اهمیت‌ترین قسمت آن کمپرسور اسکرو است.

کارکرد چیلر هوا خنک اسکرو به این صورت است که مبرد به وسیله کمپرسورهای اسکرو متراکم و توسط یک لوله مسی به کندانسور روانه می‌شود. کندانسور چیلرهای اسکرو می‌تواند از نوع آب خنک (معمولاً پوسته و لوله) و یا هوا خنک (خنک شدن با فن) باشد. کندانسور جایی می‌باشد که مبرد با اتلاف گرما از فاز گاز به فاز مایع تغییر کرده و بعد عبور کردن از شیر انبساط وارد اواپراتور می‌شود. اواپراتور جایی است که آب خنک می‌شود. به عبارت دیگر، مبرد از آب گرما می‌گیرد و باعث کاهش دمای آب می‌شود و همین چرخه بارها و بارها تکرار می‌شود.

کارکرد چیلر هوا خنک اسکرو

انواع چیلر هوا خنک اسکرو ایرانی: چیلر اسکرو گیپسون ، چیلر اسکرو گیپسون Type V
انواع چیلر هوا خنک اسکرو خارجی: چیلر هوا خنک اسکرو مدیا ، چیلر هوا خنک اسکرو هایر
بیشتر بدانید

ویژگی‌های کمپرسور چیلر هوا خنک اسکرو

  • کمپرسورهای اسکرو شامل دو روتور چرخشی هستند (همان‌گونه که در شکل زیر دیده می‌شود). زمانی که یکی از آن‌ها با موتور الکتریکی یا دیگر نیروی محرکه می‌چرخد، مبرد بین دو روتور فشرده می‌شود.
  • سیستم روغن‌زنی کمپرسورهای چیلر هوا خنک اسکرو تا اندازه‌ای حساس است و کم‌شدن روغن در آن خواهد توانست به‌تدریج به قطعات و یاتاقان‌ها آسیب برساند و به همین دلیل بررسی فشار روغن و میزان آن در فواصل زمانی معین و طبق نظر کاتالوگ سازنده بسیار مهم است.
  • با توجه به شرایط آب و هوایی، اواپراتور از نوع (پوسته و لوله) بوده و از پوسته فولادی بی درز ، با لوله‌های مسی و فین‌های آلومینیومی درست شده است.
  • از عایق حرارتی در مسیر اواپراتور، دستگاه و مکش کمپرسور برای افزایش راندمان سیستم به کار گرفته می‌شود.
  • امکان تغییر ظرفیت در صورت تقاضا

کمپرسور چیلر هوا خنک اسکرو

 

ویژگی‌های دقیق کمپرسور چیلر هوا خنک اسکرو ممکن است بسته به نوع و برند خاصی که به کار برده می‌شود، متفاوت باشد. بهتر است مشخصات فنی کمپرسور خاصی که در نظر دارید را بررسی کنید.

مزایای چیلر هوا خنک اسکرو

  • مدیریت ساده و قابلیت کنترل ظرفیت سرمایش (تا 10 درصد ظرفیت نامی کمپرسور و به طور مداوم)
  • در صورت بازگشت سیال، کمپرسور چیلر هوا خنک اسکرو آسیبی نمی‌بیند.
  • صدا و لرزش کم (به علت شکل ویژه، فاصله بین دو روتور کمپرسور و طریقه تماس آن‌ها، صدا و لرزش کمتری در مقایسه با کمپرسورهای سیلندر پیستونی وجود دارد)
  • دمای تخلیه پایین
  • تعمیر و نگهداری آسان و هزینه کمتر، به دلیل تعداد کم قطعات لغزشی چیلر هوا خنک اسکرو
  • عمر بالا
  • راندمان بالا
  • ابعاد و وزن کم تر نسبت به سایر چیلر ها
  • نیاز نداشتن به آب برج خنک کن
  • کاربردهای گوناگون صنعتی و ساختمانی

معایب چیلر هوا خنک اسکرو

  • کمپرسورهای اسکرو دارای سیستم حساس و پیچیده ای هستند و نیاز به تعمیرات ویژه و همچنین فرد متخصص با دانش فنی فراوان دارند.
  • این کمپرسورها از نظر تعداد خاموش و روشن کردن سیستم محدود هستند. برای کمپرسورهای بیش از 110 اسب بخار، روشن و خاموش کردن بیش از 4 بار در ساعت به سیم پیچ های کمپرسور آسیب می رساند.
  • از آنجایی که روغن‌های مورد استفاده در کمپرسور دمای بسیار بالایی دارند، ویسکوزیته آن‌ها بالا بوده و در صورت تماس با هوا با جذب رطوبت هوا کثیف می‌شوند. بنابراین برای اینکه هزینه‌های اضافی به مجموعه وارد نشود، تعمیر باید توسط متخصصان انجام شود.
  • از آنجایی که مارپیچ‌های چیلر با همدیگر در تماس هستند، کمپرسور نیازمند روغن کاری و سرویس است؛ بنابراین احتیاج تعمیر کردن آن زیاد است.

بهتر است قبل از خرید چیلر هوا خنک اسکرو با کارشناسان بادبان تهویه پارسیان با شماره‌های 0919091189102122581821 مشورت کنید تا بهترین گزینه را با توجه به پروژه ، شرایط اقلیمی و کاربری مورد نظر مطابق نیازهای شما عزیزان پیشنهاد دهند.
مهم

نتیجه گیری

با توجه به مطالب این مقاله، چیلر هوا خنک اسکرو عملکرد بی‌صدا و با کارایی بالا دارند و برای انواع کاربردها مناسب هستند. ظرفیت‌های مختلفی برای چیلر هوا خنک اسکرو در دسترس هستند و به اندازه‌ای تنوع دارد که می‌توانند به نیازهای گوناگون مشتریان گرامی را پاسخ دهند.

همچنین استفاده از این نوع چیلرها در صنایع تهویه مطبوع، تبرید، صنایع غذایی، صنایع فراوری شیمیایی و پتروشیمی و دیگر صنایع به دلیل عملکرد پیشرفته، کارایی بالا و کاربردهای گوناگون آنها بسیار رایج است.

به طور کلی، چیلر تراکمی اسکرو به دلیل عملکرد آرام، کارکرد قابل اعتماد، کارایی بالا و طراحی ساده گزینه مناسبی است. بهتر است بدانید انواع چیلر اسکرال و اسکرو به علت استفاده بیشتر طرفداران بیشتری دارند.

سوالات متداول درباره چیلر هوا خنک اسکرو

چیلر هوا خنک اسکرو در چه اماکنی مناسب است؟

چیلر اسکرو هوا خنک در هر آب و هوا و اقلیم ایران قابل نصب است. یکی از با اهمیت‌ترین ویژگی‌های چیلر اسکرو هوا خنک قابلیت کارکرد آن‌ها در محیط مرطوب است.

در چیلر هوا خنک اسکرو از چه نوع مبردی می‌توان استفاده کرد؟

در چیلرهای اسکرو می توان مبردهای R410a، R134a و R22 را به کار گرفت. انتخاب کردن مبرد مناسب ارتباط به شرایط آب و هوایی و بایدها و نبایدهای زیست محیطی دارد. بالاترین راندمان در چیلرهای اسکرو مربوط به مبرد R22 می‌باشد، اما به علت‌های زیست محیطی استفاده کردن از این نوع مبرد در جهان ممنوع می‌باشد.

آیا چیلر هوا خنک اسکرو نیازمند سایبان است؟

به کار گرفتن از سایبان، به علت جلوگیری از تشعشع مستقیم آفتاب، موجب بالا بردن راندمان این نوع چیلر خواهد شد. اما هنگام طراحی و ساختن سایبان باید دقت کرد که مانعی جهت گردش هوای فن‌های کندانسور نشود.

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو چیلر تراکمی در چیست؟

تفاوت در ساخت کمپرسور است که نوع اسکرال حلزونی شکل بوده و برای پروژه های سبک مناسب است. کمپرسور نوع اسکرو حالت مارپیچی دارد و بیشتر در پروژه های با ظرفیت بالاتر به کار گرفته می شود.

در هنگام سفارش چیلر هوا خنک اسکرو صنعتی چه نکاتی با اهمیت است؟

آب و هوای منطقه در مکان نصب ، نوع مایع ، میزان خورندگی محیط عملکرد چیلر، کار مداوم چیلر و دمای آب مورد نیاز از با اهمیت ترین موارد می‌باشد.

0%

امتیاز کاربران: 4.55 ( 17 رای)

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید