چیلر اسکرال

Scroll chiller

چیلر اسکرال یا Scroll مثل دیگر چیلرهای تراکمی بر قاعده سیکل تبرید تراکمی عمل می‌کند و به آن چیلر تراکمی اسکرال نیز می‌گویند. از لحاظ نوع کندانسور، چیلر اسکرال آبی یا آب خنک (با کندانسور آب خنک) و چیلر اسکرال هوایی یا هوا خنک (با کندانسور هوا خنک) وجود دارد. برای بررسی و شناخت ساختار چیلر اسکرال، مزایا و معایبی که این دستگاه نسبت به سایر دستگاه‌ها دارد، قیمت‌های فروش و خرید آن تا انتهای مقاله با ما باشید.

جهت مشاوره و خرید با شماره‌های زیر تماس بگیرید:
0919091189102122581821

چیلر اسکرال چیست؟

اصطلاح اسکرال به نوع کمپرسور (کمپرسور اسکرال) مورد استفاده در چیلر اشاره دارد. چیلرهای اسکرال را بیشتر برای کاربردهای در تناژ پایین و متوسط ​​استفاده می‌کنند، در حالی که چیلرهای اسکرو، رفت و برگشتی یا گریز از مرکز برای کاربردهای تناژ تبرید بالا به کار می‌رود. در چیلر اسکرال طبق معمول از چند کمپرسور اسکرال به شکل ترکیبی برای افزایش ظرفیت آن استفاده می‌شود.

شکل زیر نمونه‌هایی از چیلرهای اسکرال(هوا خنک) با کمپرسور اسکرال Copeland و Danfoss در کارخانه شرکت بادبان تهویه پارسیان سازنده انواع چیلر را نشان می‌دهد. کلیه محصولات تولید شده در شرکت ما مستقیماً از کارخانه با پائین‌ترین قیمت به فروش می‌رسد.

چیلر اسکرال چیست؟

ساختار و طرز کار چیلر اسکرال

در شکل پائین ساختار عمومی یک چیلر هوا خنک (با یک کندانسور هوا خنک که مبرد در آن به وسیله هوای فن خنک می‌شود) مجهز به کمپرسور نوع اسکرال نشان داده شده است. که در سیکل ثابت، باعث کاهش دمای آب در اواپراتور می‌شود.

طرز کار چیلر اسکرال

 این آب خنک شده را برای مصارفی مانند خنک کردن هوای ساختمان و یا خنک کردن هرگونه تجهیزات صنعتی استفاده می‌کنند. بنابراین، اگر تصمیم به خرید چیلر اسکرال دارید، می‌توانید از آن برای سیستم‌های خنک کننده ساختمان و تجهیزات یا فرآیند صنعتی استفاده کنید. نکته این است که چیلر نوع صنعتی آن به دلیل کارکرد دائمی آن (باید ۳۶۵ روز در سال در حال بهره‌برداری باشد) و مشخصات فنی ویژه، هزینه بیشتری در مقایسه با نوع ساختمانی آن دارد.

به منظور مهار چیلر اسکرال(با توجه به نیاز کاربر) به طور معمول به شکل مدولار طراحی می‌شوند. برای مثال یک چیلر 40 تنی را ملاحظه کنید. عوض استفاده از کمپرسور 40 تنی می‌توان از دو کمپرسور 20 تنی یا چهار کمپرسور 10 تنی استفاده کرد.

اکنون می‌توان برای هر کمپرسور (یا هر جفت کمپرسور) یک مدار خنک کننده جداگانه طراحی کرد. به این ترتیب، زمانی که 25 درصد (یا کمتر) از سرمایش کل واحد مورد نیاز است، تنها یک مدار فعال و سایر کمپرسورها غیرفعال می‌شوند و در نتیجه عمر تجهیزات بیشتر و مصرف برق کاهش می‌یابد و صرفه جویی قابل توجه می‌شود. اگر مثلاً 60 درصد سرمایش لازم باشد، 3 کمپرسور فعال و یکی از آنها غیرفعال می‌شود. در مقایسه با نوع ساده و غیرماژولار، مزایای چیلر اسکرال مدولار در کاهش مصرف برق و افزایش طول عمر قطعات قابل توجه است و با اینکه هزینه چیلر را اندکی افزایش می‌دهد، اما خرید آن را سفارش می‌دهند.

مسئله اینجاست که قطعات و ساختار یک چیلر اسکرال مشابه سایر انواع چیلر تراکمی می‌باشد و فقط کمپرسورهای آن‌ها تفاوت دارد (مثلاً نسبت به نوع اسکرو) که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مقایسه کمپرسور اسکرال با نوع اسکرو و انواع دیگر

کمپرسور چیلر اسکرال از قسمت بیرون مرکزی می‌چرخد. از بخش بیرون یا محفظه مکش، جایی که فضای بین دو حلزون منبسط می‌شود، مبرد به تدریج با نیرویی به سمت مرکز حلزون فشرده و دمایش بالا می‌رود. در انتها در مرکز حلزون‌ها یا محفظه تخلیه بیرون می‌رود. ساختار داخلی یک کمپرسور اسکرال را در شکل زیر می‌توان دید.

کمپرسور اسکرال

کمپرسورهای اسکرال به کمپرسورهای بسیار کم صدا (بدون صدا و لرزش) معروف هستند و در مقایسه با دیگر کمپرسورها عمر طولانی‌تری دارند، زیرا تعداد قطعات پیستونی و اصطکاک آن‌ها کمتر از کمپرسورهای دیگر است. به عنوان مثال، این کمپرسورها 5-15 دسی بل صدای کمتری نسبت به نوع پیستونی تولید می‌کنند. این یکی از با اهمیت‌ترین مزایا در ساختار این روش کار کمپرسور است.

از مزایای دیگر کمپرسور اسکرال راندمان بالا به نسبت تراکم از پیش مشخص در شرایط عملکرد بار کم، تعمیر و نگهداری آسان و هزینه کم است. با دقت به جدول زیر، راندمان کمپرسور اسکرال و اسکرو استاندارد و اسکرو با راندمان بالا مقایسه شد که نشان دهنده راندمان بالای کمپرسور چیلر اسکرال نسبت به دو نوع دیگر در حالت بار کم است. با توجه به اینکه کمپرسورها 90 درصد عمر خود با راندمان پایین کار می‌کنند، راندمان در حالت بار پایین مهم تر از بار کامل است. بنابراین خرید چیلر اسکرال برای بهبود و کاهش مصرف انرژی بسیار مهم است.

طرز کار کمپرسور اسکرال

مزایای چیلر اسکرال

در مقایسه با انواع اسکرو و پیستونی، با لرزش و صدای کمتر کار می‌کند. در حالت کم بار (به دلیل راندمان بالاتر)، بدون نیاز به نصب سیستم تعلیق فنری با عملکرد بهینه دستگاه، مصرف برق کاهش می‌یابد. به دلیل استهلاک کم کمپرسورهای اسکرال، وزن کمتر و گرفتن مساحت کمتر (با همان تن مبرد) در مقایسه با دیگر کمپرسورها عمر طولانی دارد.

این روزها به دلیل اینکه کمپرسورها با استفاده از موتورهای محرک با سرعت متغیر یا تکنولوژی اینورتر (موتور الکتریکی دور متغیر) می‌چرخند، کمپرسور همیشه در حداکثر توان کار نمی‌کند. بسته به نیاز به تبرید (خنک کردن) سرعت کاهش یا افزایش می‌یابد که تاثیر بسزایی در کاهش مصرف برق دارد. البته ساخت اینورتر قیمت چیلر اسکرال را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد، بنابراین بهتر است به جای ساخت اینورتر، ساختار چیلر اسکرال به صورت مدولار طراحی و تولید شود.

معایب چیلر اسکرال

  1. قابل استفاده بودن در ظرفیت و توان ظرفیت‌های کم و متوسط

کمپرسورهای اسکرو رقبای اصلی و ثابت کمپرسورهای چیلر اسکرال هستند. نوع اسکرال به دلیل ساختاری که دارد از حدود توان فشار کمتری در مقایسه با نوع اسکرو برخوردار می‌باشد، بنابراین آن را فقط برای ظرفیت خنک کنندگی کم تا متوسط ​​ساخته و استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، در چیلری با ظرفیت سرمایش 320 تن، به جای استفاده از تعداد زیاد کمپرسورهای چیلر اسکرال، دو کمپرسور اسکرو با ظرفیت خنک کنندگی بالا (ظرفیت خنک کنندگی 160 تن) را به کار می‌گیرند و ظرفیت خنک کنندگی بالا نیز از مزایای کمپرسور اسکرو است. اما به عنوان مثال، چیلری با ظرفیت خنک کنندگی متوسط ​​120 تن می‌تواند از چهار کمپرسور اسکرال با ظرفیت خنک کننده 30تن استفاده کند. بنابراین در هنگام خرید چیلر اسکرال یا اسکرو ابتدا تناژ دستگاه را در نظر می‌گیرند.

  1. قیمت مساعد کمپرسورهای اسکرو در مقایسه با کمپرسورهای اسکرال با تناژ بالا

فرض کنید یک چیلر 240 تنی را یک دفعه با هشت کمپرسور اسکرال 30 تنی و دفعه بعد با دو کمپرسور اسکرو 120 تنی بسازند. بدین‌گونه هزینه استفاده از 8 کمپرسور چیلر اسکرال در مقایسه با 2 کمپرسور اسکرو بیشتر است. پس هنگام خرید کردن چیلر اسکرال و یا اسکرو بایستی به این نکته مهم دقت کنید. با این حال، قیمت تنها عامل موثر در انتخاب نهایی نیست.

  1. آسان نبودن تعمیر آن‌ها

کمپرسورهای چیلر اسکرال به علت دارا بودن ماهیت هرمتیکی نسبت به انواع پیستونی (که در حین تعمیر به راحتی باز و بسته می‌شوند) آسان‌تر نیستند (یعنی مجموعه موتور الکتریکی و کمپرسور و متعلقات آن در یک محفظه بسته و جوشی قرار دارند).

جهت بدست آوردن اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد قیمت و خرید چیلر اسکرال می‌توانید با کارشناسان بادبان تهویه پارسیان با شماره‌های 0919091189102122581821 در تماس باشید.
بیشتر بدانید

نتیجه گیری

در این مقاله سعی بر این بوده به این سوال به اختصار پاسخ دهیم که چیلر اسکرال چیست؟ و پس از بررسی ساختار آن به با اهمیت‌ترین مزایا و معایب آن و همچنین نکات خرید اشاره کرده‌ایم. از انواع پرکاربرد دیگر چیلر، نوع اسکرو است که برای اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم مقاله چیلر اسکرو را مطالعه کنید.

مطالعه بیشتر  ⇐ انواع چیلر سانتریفیوژ

سوالات متداول درباره چیلر اسکرال

آیا چیلر اسکرال نسبت به چیلر اسکرو و پیستونی برق کمتری مصرف می‌کند؟

بله به درستی. در واقع، کمپرسور اسکرال (به خصوص در بارهای کم) در مقایسه با کمپرسور اسکرو و پیستونی کارآمدتر هستند و در شرایط یکسان برق کمتری مصرف می‌کنند. اما نمی‌توان از این عامل به تنهایی برای تعیین نوع کمپرسور استفاده کرد.

در ایران بیشتر از چه نوع کمپرسور اسکرال به کار گرفته می‌شود؟

در کشور ما کمپرسورهای اسکرال کوپلند (تایلندی و چینی) و دانفوس به دلیل توزیع گسترده و خدمات پس از فروش بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

0%

امتیاز کاربران: 4.4 ( 2 رای)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید