انواع داکت اسپلیت

Types of split duct

انواع داکت اسپلیت بر اساس نوع نیروی محرکه یا موتور الکتریکی کمپرسور دو نوع اینورتر و غیراینورتر یا معمولی دارند. در نوع اینورتر، موتور الکتریکی از فناوری سرعت متغیر استفاده می‌کند. این تقسیم‌بندی علاوه بر انواع داکت اسپلیت، برای انواع اسپلیت یا کولر گازی نیز به کار می‌رود.

جهت مشاوره و خرید با شماره‌های زیر تماس بگیرید:
0919091189109122583615

انواع داکت اسپلیت از نظر کارکرد انرژی برق مصرفی

داکت اسپلیت‌ها از لحاظ مصرف جریان در دو گروه برق تک‌فاز 220 ولت و برق سه فاز 360 ولت قرار می‌گیرند. ظرفیت‌های 18000، 24000، 30000 و 36000 به طور معمول همراه برق تک‌فاز کار می‌کنند و ظرفیت‌های بالاتر یعنی 42000، 48000 و 60000 همراه برق سه فاز کار می‌کنند.

البته اخیراً انواع داکت اسپلیت جدیدی برای حل مشکل برق سه فاز در ظرفیت بالا روانه بازار شده است و ظرفیت بالا را به راحتی می‌توان با برق تک فاز کار انداخت. اگر دنبال داکت اسپلیت با ظرفیت بالای 36000 هستید و در مصرف برق مشکل دارید با کارشناسان بادبان تهویه پارسیان تماس بگیرید و از مدل‌های موجود و قیمت آن‌ها مطلع شوید.

انواع داکت اسپلیت از نظر کارکرد کمپرسور

  1. داکت اسپلیت با کمپرسور دور ثابت

همان‌گونه که از نام آن مشخص است، این نوع کمپرسور داکت اسپلیت با سرعت ثابت کار می‌کند. یعنی از جریان ثابت برق، برای خنک کردن استفاده می‌کند. مثلاً چنانچه دمای اتاق 30 درجه باشد و بخواهیم با داکت اسپلیت آن را به 25 درجه تغییر دهیم، کمپرسور با جریان برق ثابت (مثلاً 15 آمپر) روشن می‌شود و بعد رسیدن به دمای مد نظر خاموش می‌شود. اگر مجدد دمای محیط بالا رفت، دوباره روشن می‌شود و به همان میزان آمپر می‌کشد.

  1. داکت اسپلیت اینورتر (Inverter)

این نوع از انواع داکت اسپلیت با توجه به میزان خنکی که تولید می‌کند و یا تفاوت دمای محیط اطراف و ترموستات دستگاه از برق استفاده می‌کند. به عنوان نمونه چنانچه بخواهیم دمای اتاق را از 30 به 25 درجه برسانیم، با روشن شدن داکت اسپلیت، کمپرسور شروع به استفاده برق می‌کند (به طور مثال از 3 آمپر شروع می شود و به 15 آمپر می‌رسد) تا دمای مدنظر اتاق را بیابد. با نزدیک شدن به دمای مورد نظر، کمپرسور با سرعت کمتری کار می‌کند و نهایت برق کمتری نیز مصرف می‌کند. مثلاً با رسیدن به 26 درجه می‌تواند 4 آمپر برق مصرف کند، اما برخلاف انواع داکت اسپلیت غیراینورتر یا معمولی، هرگز به طور کامل بسته نمی‌شود. این کار مصرف برق دستگاه را کاهش می‌دهد، در حقیقت از راه‌های کاهش مصرف برق، خرید داکت اسپلیت اینورتر است.

تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی یا غیراینورتر از نظر کمپرسور

مقایسه داکت اسپلیت نوع اینورتر با نوع معمولی از 4 بعد متفاوت

انواع داکت اسپلیت نوع اینورتر دارای مزایای مهم زیر در مقایسه با نوع معمولی است:

  1. دور متغیر با نوسان دما

بزرگترین تفاوت بین داکت اسپلیت اینورتر و معمولی این می‌باشد که در اینورتر، موتور الکتریکی که کمپرسور را به حرکت در می‌آورد از نوع سرعت متغیر است و در نوع معمولی، ثابت است. این بدان معنی است که انواع داکت اسپلیت معمولی، یا با سرعت کامل و یا با سرعت پایین اجرا می‌شوند. در نوع اینورتر سرعت چرخش کمپرسور با توجه به تغییر دمای محیط و نیاز کاربر متغیر است و به این ترتیب کمپرسور همیشه با حداکثر توان کار نمی‌کند و همیشه در فاصله بهینه می‌چرخد. با بهینه سازی سرعت موتور، تقاضای برق کاهش می‌یابد و در مصرف برق و هزینه صرفه جویی می‌شود.

همان‌گونه که در نمودار زیر می‌بینید، با گذشت زمان پس از شروع به کار دستگاه (محور افقی زمان را نشان می‌دهد)، دمای داخل ساختمان از نوع اینورتر (خط آبی) تقریبا یکنواخت است، اما در نوع معمولی با دور ثابت (خط چین) در نوسان است.

  1. کم صداتر با عمر بیشتر

در انواع داکت اسپلیت اینورتر، کمپرسور مثل انواع معمولی به دفعات بیشتر روشن و خاموش نمی‌شود، در حالت بار کم نیز سرعت موتور الکتریکی پیوست به کمپرسور به حداقل می‌رسد و بسیار بی‌صدا کار می‌کند. همچنین کاهش تعداد این کلیدها باعث افزایش طول عمر نوع اینورتر می‌شود.

  1. سرمایش و گرمایش با سرعت بیشتر

انواع داکت اسپلیت اینورتر، فضای داخلی را با سرعت بالاتر از انواع معمولی خنک یا گرم می‌کند. این امر به این دلیل اتفاق می‌افتد که در ابتدای فرآیند سرمایش یا گرمایش، اینورتر سرعت کمپرسور را در مقایسه با نوع معمولی که سرعت ثابتی دارد، افزایش می‌دهد. زمانی که دمای هوای داخل به دمای مطلوب نزدیکتر شود، سرعت شما را تدریجی کاهش می‌دهد.

  1. قیمت داکت اسپلیت

با توجه به فناوری به کار رفته در نوع اینورتر، انواع داکت اسپلیت دور متغیر قیمت بیشتری در مقایسه با انواع معمولی با سرعت ثابت دارد. ولیکن کم شدن قیمت برق مصرفی در بلندمدت، هزینه اولیه بیشتر را جبران می‌کند. هزینه اولیه نوع اینورتر حدود 30 درصد بیشتر از نوع معمولی است.

مقایسه داکت اسپلیت اینورتر و معمولی یا غیراینورتر

انواع داکت اسپلیت براساس ظرفیت

داکت اسپلیت‌ها بر اساس ظرفیت در دسته‌‌بندی زیر قرار دارند:

  • کمتر از ۲ تن
  • میان ۲ تا ۵ تن
  • میان ۵ تا ۱۰ تن
  • بالاتر از ۱۰ تنانواع داکت اسپلیت براساس ظرفیت

مزایا و معایب داکت اسپلیت‌ها بر اساس طراحی

در جدول زیر می‌توانید مزایا و معایب داکت اسپلیت‌های متفاوت بر اساس طراحی را با هم مقایسه کنید:

انواع داکت اسپلیت مزایا معایب
داکت اسپلیت مستقیم کارایی بالا نیاز به فضای بزرگتر
داکت اسپلیت مستطیلی توزیع یکنواخت هوا نصب پیچیده‌تر
داکت اسپلیت‌های تاشو امکان نصب در محیط‌های مختلف افت فشار بالا

نتیجه گیری

در این مقاله انواع داکت اسپلیت را از نظر عملکرد، ظرفیت، کاربرد و نوع طراحی به چند دسته تقسیم‌بندی کردیم. چنانچه هنوز در مورد ویژگی‌های انواع داکت اسپلیت سوالی دارید، از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین می‌توانید از وب‌سایت بادبان تهویه پارسیان جهت بررسی انواع و خرید بهترین برند داکت اسپلیت استفاده کنید.

جهت بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد قیمت انواع داکت اسپلیت ایرانی و خارجی می‌توانید با کارشناسان ما با شماره‌های 0919091189109122583615 در تماس باشید.
بیشتر بدانید

سوالات متداول درباره انواع داکت اسپلیت

تفاوت بین انواع داکت اسپلیت در ظرفیت‌های متفاوت چیست؟

هر چه راندمان داکت اسپلیت بیشتر باشد، ظرفیت سرمایش یا گرمایش آن بیشتر و برای فضاهای بزرگتر مناسب‌تر است.

کدام نوع داکت اسپلیت صدای کمتری ایجاد می‌کند؟

داکت اسپلیت نوع اینورتر به دلیل سیستم انتقال جریان هوا بهینه، صدای کمتری ایجاد می‌کند.

داکت اسپلیت نوع گرمسیری به چه معناست؟

داکت اسپلیت‌های طراحی و بهینه‌سازی شده برای مناطق گرم و خشک با شرایط دمایی آن‌ها، داکت اسپلیت گرمسیری نامیده می‌شود.

0%

امتیاز کاربران: 4.4 ( 1 رای)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید