هواساز هایژنیک

Hygienic air conditioner

هواساز بیمارستانی به اسامی هواساز هایژنیک ، هواساز آنتی باکتریال و بهداشتی معروف است، یکی از وسایلی می‌باشد که برای پاکسازی هوا از انواع آلودگی‌ها، ذرات معلق، عامل‌های بیماری‌زا و … به کار گرفته می‌شود. از نظر ساختاری این دستگاه شبیه تهویه مطبوع است، تفاوت آن در این است که هواساز هایژنیک فیلتر هوای بالاتری دارد. بنابراین برای مصارف خاص مانند بیمارستان، اتاق تمیز یا کلین روم و در غذا و دارو استفاده می‌شود. کلمه “Hygienic” به معنی بهداشتی، بیشتر کاربردهای این هواساز را توصیف می‌کند.

در این مقاله به بررسی این سوال می‌پردازیم که هواساز هایژنیک چیست؟ و چه اجزا و خصوصیاتی دارد؟ سپس نوع فیلترهای مورد استفاده در ساختار هواساز و دیگر مشخصات و استانداردها در طراحی و ساخت آن را بررسی می‌کنیم.

جهت مشاوره و خرید با شماره‌های زیر تماس بگیرید:
0919091189102122581821

هواساز هایژنیک چیست؟

هواساز هایژنیک یک دستگاه تهویه مطبوع است و از لحاظ ساختار مشابه هواساز معمولی می‌باشد، با این تفاوت که این هواساز تا %99.99 هوای وارد شده به محیط را از آلودگی تمیز می‌کند. این کار با فیلتراسیون و درزبندی مخصوص توسعه یافته‌تر از هواساز معمولی انجام می‌شود.

از انواع هواساز هایژنیک، هواساز اتاق تمیز یا کلین روم است.
بیشتر بدانید

این دستگاه به طور گسترده در مراکز بهداشتی حیاتی استفاده می‌شود. در واقع این دستگاهی است که برای تنظیم انتقال هوا در سیستم‌های سرمایش و گرمایش در محیط‌های مراقبت بهداشتی مانند تهویه مطبوع بیمارستان استفاده می‌شود.

در صورت تمایل به بررسی انواع هواساز مانند هواساز صنعتی و تبخیری و … ، می‌توانید به مقالات مربوطه مراجعه کرده، آن‌ها را بررسی کرده و اطلاعات کاملی در مورد تمامی مدل‌های این هواسازها بدست آورید.
بیشتر بدانید

انواع فیلتر هواساز هایژنیک

هواساز هایژنیک دستگاهی می‌باشد که می‌تواند هوا را فیلتر کرده و آلودگی و هرگونه ناخالصی را از بین ببرد. وجود این ناخالصی‌ها در برخی کاربردها می‌تواند بسیار مضر باشد.

فیلتر هوا در این هواساز از سه مرحله تشکیل شده است.

مرحله 1:

پیش فیلتر با استفاده از فیلترهای فلز، الیاف شیشه و فیلتر پلیتد اجرا می‌شود.

پیش فیلتر هواساز هایژنیک

مرحله 2:

فیلترهای کیسه‌ای با حذف 95 درصد آلاینده‌ها، هوا را تمیز کنید.

مرحله 3:

هوای تصفیه شده وارد فیلترهای کارآمد HEPA یا Olpa می‌شود. در این مرحله می‌بینیم که 99.99 درصد هوا از همه آلاینده‌ها و عوامل بیماری‌زا پاک شده است. هوای خروجی از این فیلترها در نهایت برای مصارف بهداشتی، سالن‌های عمل، مراکز تولید غذا و دارو مناسب است. فیلترها با دقت به ترکیبات و فناوری‌های ساخت به کار رفته در آن ها قادر به حذف مقدار مشخصی از ناخالصی ها از هوا هستند و بر اساس این قابلیت جداسازی در تجهیزات هواساز هایژنیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در طراحی هواساز هایژنیک از سه دسته فیلتر برای تمیز کردن هوا استفاده می‌شود و گاهی اوقات برای هر مرحله بیش از یک فیلتر نیاز است. میزان آلودگی محیطی و نیاز به پاکسازی هوا تعیین می‌کند که از کدام فیلترها برای ایجاد هواساز هایژنیک استفاده می شود. موضوع مهم در ساخت این هواساز استفاده از فریم‌های استیل ضد زنگ برای فیلترها است که در هنگام استفاده مشکلی ایجاد نمی‌کند و از ویژگی‌های آن دوام بالا می‌باشد.

انواع فیلتر هواساز هایژنیک

اجزای هواساز هایژنیک

  1. فریم یا استراکچر

مواد فریم هواساز هایژنیک شبیه هواسازهای معمولی، پروفیل آلومینیومی اکسترود شده است. فریم دستگاه از پروفیل‌های آلومینیومی اکسترود شده با قطری که امکان عایق کاری تا قطر 2 اینچ بین دو جداره داخلی و خارجی را فراهم می‌کند، با اتصالات کانال آلومینیومی یا پلی آمید است. قسمت داخلی پروفیل‌های آلومینیومی انحنای محدب دارد. علت ساخت پروفیل‌ها به این صورت جلوگیری از تجمع، رسوب و تجمع گرد و غبار در گوشه‌های داخلی هواساز هایژنیک است.

بسیار مهم است که کیفیت و جنس فریم هواساز هایژنیک به دلیل تغییر دما و رطوبت، تغییری در طول نداشته باشد. تغییرات طول پروفیل در اثر گرم شدن باعث نشتی و جذب هوا از طریق درزهای ایجاد شده می شود که باعث از بین رفتن وضعیت هوابند و هایژنیک دستگاه می‌شود.

  1. بدنه

بدنه هواساز هایژنیک دوجداره طراحی و ساخته شده است که این کار به دو علت صورت می‌گیرد. دلیل اول ایجاد عایق بین دیواره‌های داخلی و خارجی هواساز جهت جلوگیری از اتلاف گرما و سرما است. دلیل دوم ایجاد فاصله از جداره داخلی جهت جلوگیری از آسیب دیدن دیواره داخلی و نشت هوای فیلتر نشده در داخل هواساز هایژنیک است. که موجب خارج شدن هواساز از حالت هایژنیک می‌شود.

قبلاً گفتیم مهم است که داخل هواساز استیل باشد، بنابراین بدنه هواساز برای جلوگیری از پوسیدگی استیل می‌باشد، چرا که پوسیدگی خود منبع آلودگی است. به علاوه تمامی قطعات فلزی آن از جنس استیل ضد زنگ یا دارای روکش ضدخوردگی است.

علاوه بر این، نوع مواد غیر فلزی استفاده شده در هواساز هایژنیک باید طوری انتخاب شود که مستعد کلونیزاسیون توسط میکروارگانیسم ها نباشد. در فرآیند ساخت هیچ قطعه‌ای نباید از مواد شیمیایی خطرناک یا بدبو استفاده کرد. رعایت تمامی این نکات برای هواسازهای بیمارستانی، هواسازهای اتاق تمیز و … لازم است. در حین طراحی و ساخت بایستی مطابق با استانداردهای موجود انجام شود. البته طبق استانداردهای Eurovent استفاده از ورق‌های گالوانیزه احتیاج به روکش آلومینیوم و روی با روکش PVC و ورق آلوزینک یا گالوالوم اشکالی ندارد.

  1. عایق

  2. دمپر

  3. کویل

  4. فیلتر

  5. فن

  6. قطعات کنترل

انواع هواساز هایژنیک

  1. هواساز بهداشتی در بیمارستان
  2. هواساز آنتی باکتریال در آزمایشگاه
    هواساز آنتی باکتریال در آزمایشگاه
  3. هواساز بهداشتی در داروسازی
  4. هواساز هایژنیک در صنایع غذایی

کاربرد هواساز هایژنیک

در کل کاربرد هواساز هایژنیک در اماکنی است مانند اماکن زیر که در آن انتقال انواع آلاینده‌ها مانند میکروب‌ها، مواد بیماری‌زا  و … از طریق هوا نبایستی انتقال پیدا کند.

  • بیمارستان‌ها
  • آزمایشگاه‌ها
  • شرکت‌های داروسازی
  • اتاق تمیز
  • دیتا سنترها
  • صنایع غذایی
  • صنعت الکترونیکی
  • صنعت هوا فضا
  • استفاده ازهواساز هایژنیک گلخانه‌ای

طرز کار هواساز هایژنیک

طرز کار هواساز هایژنیک

همان‌گونه که در تصویر زیر می‌بینید، این سیستم خنک‌سازی و گرمایش کامل تهویه مطبوع را انجام می‌دهد. به این ترتیب که هوا از یک طرف وارد هواساز می‌شود و پس از انجام فرآیندهایی مانند پاک شدن از آلاینده‌ها با فیلترها، کاهش دما، خنک شدن، افزایش و یا کاهش رطوبت و … هوای تمیز با رطوبت و دمای کنترل شده از طرف دیگر خارج شده و به مناطق مورد نظر محیط ارسال می‌شود.

این نوع هواسازها عملکردی مشابه هواسازهای معمولی دارد، تنها تفاوت این است که به غیر از گردش هوای تمام بدنه، سیستم فیلتراسیون پیشرفته‌ای نیز پیاده‌سازی شده است. رادیاتور هواسازها برای عملیات سرمایش و گرمایش باید به چیلر و بویلر در موتورخانه ساختمان متصل باشد.

ویژگی های فنی هواساز هایژنیک

  • ساخت فریم از پروفیل آلومینیوم سه جزء ترمال بریک مخصوص استفاده هایژنیک
  • گوشه‌های داخلی گرد و سطح های داخلی صاف برای جلوگیری از رشد میکروب‌ها
  • استفاده از پلاگ فن روی لرزه‌گیر فنری با راندمان بالا
  • دریچه دوجداره شیشه‌ای با حداقل ضخامت 150 میلیمتر
  • اینورتر برای تنظیم هوادهی و بهینه‌سازی مصرف انرژی هواساز هایژنیک
  • عایق‌کاری با پلی اورتان تزریقی با قطر حداقل 40 میلیمتر
  • پیش فیلتر قابل شستشو و فیلتر کیسه‌ای و هپا با راندمان 99.997 درصد
  • سنسور اختلاف فشار DPS و نمایشگر افت فشار DPG برای فیلترها
  • لامپ UV برای از بین بردن میکروب‌ها در هواساز هایژنیک

استفاده از لامپ های UVC در واحد هواگیری بهداشتی

  • بدنه دوجداره و تمام قسمت‌های استیل ضد زنگ داخلی
  • تشت قطره‌گیر کویل تولید شده از استیل ضد زنگ
  • مجهز شده به دمپر ایرفویل با موتور دمپر
  • تابلو برق مجهز شده به انواع تجهیزات کنترل فاز، کلید حرارتی، اینورتر و سایر ساخت برندهای اروپایی یا کره‌ای

استانداردهای هواساز هایژنیک

عنوان استاندارد شرح استاندارد
EN ISO 846:1997 ارزیابی عملکرد میکروب‌ها برای تمام مواد غیرفلزی
EN 10088-3:2014 Standard 1.4301 / AISI 304 استیل ضد زنگ
EN 1993-1-2:2005 Eurocode 3 طراحی سازه‌های فلزی جهت مقاومت در مقابل خوردگی
DIN 1946/4-6.5.1:2008 خاصیت آلومینیوم و پوشش‌ها
EN 779:2012 فیلترهایی متوسط و یا خوب
EN 1822:2010 فیلترهایی با راندمان بالا
EN ISO 12944-2:1998 مقاومت در برابر خوردگی
ASTM B 117-2016 تست پاشش نمک

استانداردهای هواساز هایژنیک

مزایای هواساز هایژنیک

  • بهبود کیفیت هواحفظ میزان رطوبت
  • صرفه جویی در انرژی
  • کنترل کردن بوی بد
  • حفاظت از تجهیزات
  • بهبود کارایی

معایب هواساز هایژنیک

  • هزینه بالای نصب
  • احتیاج به نگهداری مداوم
  • اندازه بزرگ
  • احتمال آلودگی هوا در موقع تعویض کردن فیلتر

تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی

  1. تفاوت اصلی بین هواساز هایژنیک و نرمال این است که این نوع هواساز برای کاربردهایی که نیازمند حفظ سطح بهداشتی و کنترل عفونت هستند، طراحی شده‌اند. در حالی که هواسازهای نرمال (معمولی) کاربرد های عمومی‌تری دارند.
  2. فیلتر های خاصی که در هواساز هایژنیک استفاده شده است قادر به حذف میکروب‌ها، ویروس‌ها و ذرات معلق در هوا هستند در حالی که هواساز های نرمال اغلب با فیلتر های معمولی مجهز شده‌اند که تنها قادر به حذف ذرات بزرگتر از 5 میکرون هستند.
  3. مدل هایژنیک هواسازها، توانایی تنظیم هوای تازه را دارند که موجب کاهش انتشار عفونت می‌شود. در حالی که یک هواساز معمولی معمولاً کار سرمایش و گرمایش را انجام می‌دهد. البته هواسازهای معمولی بادبان تهویه پارسیان توانایی تنظیم هوای تازه را همچنین دارند.
  4. هواساز هایژنیک بر اساس استانداردهای بهداشتی طراحی و تولید می‌شود. این نوع هواساز از لحاظ سیستم کنترل با هواساز معمولی متفاوت است، مثلا، سنسورهای DPS و DPG این نوع هواساز جهت نشان دادن زمان نیاز به تعویض فیلترها دارند. به علت اینکه افت فشار بر اساس اختلاف فشار ورودی و خروجی فیلترها افزایش می‌یابد.

نحوه نصب هواساز هایژنیک

نصب هواسازهای هایژنیک احتیاج به تجربه و دانش فنی دارد. این کار بایستی به وسیله کارشناسان و گروه‌های فنی انجام شود. جهت نصب این هواساز در شروع بایستی به تمام جزئیات سیستم تهویه مطبوع توجه کرد و تمامی قطعات را درست نصب کرد. به عنوان مثال، فیلترها باید به درستی نصب شوند تا از ورود ذرات معلق به سیستم جلوگیری شود.

علاوه بر این، تقسیم‌بندی فضاها بایستی صحیح انجام شود. برای نصب هواساز هایژنیک می‌بایست از تجهیزات و مواد با کیفیت و استاندارد به کار گرفته شود. بعد از نصب هواساز، پارامترهای لازم برای مدیریت مناسب دما، رطوبت و جریان هوا برای حفظ عملکرد بهینه سیستم باید تنظیم شوند. بازرسی دوره‌ای جهت مطمئن شدن کارکرد توصیه می‌شود.

نصب هواساز هایژنیک

قیمت هواساز هایژنیک

قیمت هواساز بیمارستانی با دقت به عوامل مختلفی مشخص می‌شود که در این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم. این گونه هواسازها با در نظر گرفتن قصد استفاده، میزان آلودگی و نیاز به فیلتراسیون هوا تولید می‌شوند، البته در حین ساخت آن، نیازهای محیط خنک کننده مورد استفاده آن ملاحظه می‌شود. در برخی از کاربردها استفاده از فیلترهای اولپا ضروری است، در حالی که فیلترهای هپا برای برخی دیگر از دستگاه‌ها خوب است. به طور کلی قیمت هواساز هایژنیک با استفاده از قطعات مختلف متفاوت خواهد بود و با عنایت به موارد ذیل مشخص می‌شود:

  • نوع فن
  • جنس بدنه
  • نوع و تعداد فیلترها
  • جنس کویل ها و ظرفیت آن‌ها
  • کیفیت ساخت شدن قطعات
  • شرکت تولید کننده
  • خدمات پس از فروش

با دقت به تنوع تمامی این عوامل نمی‌توان قیمت هواساز هایژنیک را در کل مشخص کرد و باید با آنالیز نیاز کاربران و هدف استفاده از دستگاه به قیمت نهایی آن پی برد. سازندگان هواساز بهداشتی در ایران با عنایت به کیفیت برند و قطعات به کار رفته در تجهیزات، قیمت نهایی خود را اعلام خواهند کرد. جهت دریافت مشاوره رایگان و بررسی قیمت هواساز می توانید با کارشناسان واحد فروش بادبان تهویه پارسیان تماس بگیرید.

قیمت هواساز هایژنیک

جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز دریافت مشخصات فنی کامل و استعلام قیمت، با کارشناسان بادبان تهویه پارسیان با شماره‌های 0919091189102122581821 تماس حاصل نمائید.
بیشتر بدانید

نتیجه گیری

هواساز هایژنیک نوعی ویژه‌ از هواساز می‌باشد که برای تمیز کردن و فیلتر کردن 99.99 درصد هوا استفاده می‌شود. این هواسازها سه سطح فیلتراسیون حرفه‌ای دارند که با دقت به احتیاج پروژه انتخاب می‌شوند.  استانداردهای این نوع هواساز مواردی دارد که از تورم و رشد عوامل بیماری‌زا جلوگیری می‌کند و از مواد باکیفیت مقاوم در برابر زنگ زدگی، خوردگی و غیره استفاده می‌کند. در این مقاله تمامی اجزای این هواساز و همچنین میزان استفاده و هزینه هواساز هایژنیک را بررسی کردیم. برای سوالات و اطلاعات تکمیلی در مورد این هواساز با واحد فروش شرکت بادبان تهویه پارسیان تماس حاصل نمائید.

سوالات متداول درباره هواساز هایژنیک

قیمت هواساز هایژنیک چگونه مشخص می‌شود؟

بر پایه نوع فیلترهای مورد استفاده، شامل بودن یا نبودن رطوبت ساز، رطوبت زدا و سیستم کنترل رطوبت، شامل بودن یا نبودن دمپرهای الکتریکی (دریچه های ورودی و خروجی هوا)، نوع فین کویل‌ها (آلومینیوم یا مس)

هواساز هایژنیک در چه مکان‌هایی استفاده می‌شوند؟

1. داروخانه‌ها 2. مرکزهای استریلیزاسیون 3. بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها 4. اتاق‌های تمیز یا کلین روم و صنعتی 5. برخی از صنعت‌های حساس شیمیایی و الکترونیکی و …

چرا هواسازهای هایژنیک به طور معمول به شکل فول فرش طراحی می شوند؟

داشتن فرش کامل به این معنی است که تمام هوای ورودی به تجهیزات از قسمت بیرونی تامین می شود و هوای برگشتی به کار گرفته نمی شود. دلیل آن این است که در بعضی مناطق (مانند اتاق عمل) بهتر است تمام هوای داخل اتاق باشد. چرا که امکان دارد حاوی هر گونه ویروس و باکتری باشد و نباید بیرون ریخته شود و به هواساز برگردانده شود.

آیا می توان به جای هواساز هایژنیک از هواساز معمولی استفاده کرد؟

خیر، به دلیل تفاوت های اساسی بین این دو نوع هواساز نمی‌توان این کار را کرد.

آیا نصب فیلتر هپا بایستی در داخل هواساز هایژنیک باشد؟

بهتر است در آخرین خروجی هوا و در ورودی اتاق تمیز، فیلتر هپا (تخت فیلتر نهایی) نصب شود تا در صورت نشتی در کانال، کیفیت هوای ورودی به اتاق تمیز کم نشود.

آیا باید از لامپ‌های UV داخل هواساز هایژنیک استفاده کرد؟

به عنوان یک قاعده، نیازی به استفاده از لامپ UV نیست، اما توصیه می شود از این نوع لامپ برای ضد عفونی کردن هوای عبوری از جعبه این نوع هواساز استفاده شود.

آیا می توان از الکتروموتور فن با پولی و تسمه در هواساز بهداشتی استفاده کرد؟

خیر، استفاده از چرخ و تسمه برای اتصال الکتروموتور به فن این نوع هواساز مطلقاً ممنوع است.

آیا می توان از هواساز هایژنیک در اتاق تمیز با کلاس خاص در اتاق تمیز با کلاس دیگر استفاده کرد؟

ما مجاز به استفاده از هواساز بهداشتی اتاق تمیز با خلوص بالا برای اتاق هایی با خلوص پایین هستیم، اما نه برعکس.

0%

امتیاز کاربران: 4.59 ( 5 رای)

4 دیدگاه

  1. سلام، آیا شرکت بادبان تهویه پارسیان فروش هواساز هایژنیک را در تمامی شهرهای ایران مانند تهران، اصفهان ، شیراز ، کرج، شمیران ، مشهد و … انجام می دهد؟

    1. سلام
      بله دوست عزیز، شرکت بادبان تهویه پارسیان فروش هواساز هایژنیک را در تمامی شهرهای ایران انجام می دهد.

    1. سلام دوست عزیز
      جهت گرفتن استعلام قیمت هواساز هایژنیک و خرید با کارشناسان تخصصی فروش بادبان تهویه و شماره های 09190911891 – 02122581821 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید